Bedenk dat iemand met autisme niet onbeleefd wil zijn als hij of zij je niet aankijkt. Verwacht niet een reactie op jouw non-verbale communicatie zoals een boze gezichtsuitdrukking of gebaren. Als je wilt dat iemand reageert op wat je zegt, vraag er dan specifiek om ('luister naar wat ik vertel').
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Het is belangrijk kinderen met autisme op een juiste manier te corrigeren. Probeer dit niet te hard te doen, zoals “je bent gemeen” of “je doet het niet goed”. Probeer het in plaats daarom positief te benaderen en vertel dat je bepaalt gedrag niet wenst en vooral welk gedrag je dan wel wenst van het kind.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
een kans om frustratie op een gepaste manier te uiten (bijvoorbeeld door op een kussen te slaan of papier te scheuren), gevolgd door een activiteit waarvan bekend is dat het de persoon kalmeert, zoals diep ademhalen, luisteren naar rustgevende muziek, een wandeling maken of in een stressbal knijpen .
Het ondersteunen van een autistische partner vereist geduld, empathie en een bereidheid om zich aan te passen aan hun specifieke behoeften . Door strategieën te integreren voor het beheren van sensorische overbelasting en het gebruiken van effectieve communicatietechnieken, kunt u een omgeving creëren die het welzijn van uw partner ondersteunt en uw relatie verbetert.
Mensen met autisme vinden het soms moeilijk om dingen als sarcasme, grapjes of beeldspraak te begrijpen. Ze nemen je woorden soms heel letterlijk. Het kan voor mensen met autisme ook moeilijk zijn om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
Relevante en niet relevante informatie komen even hard binnen en dat zorgt al snel voor overprikkelde zintuigen. Er ontstaat een chaos in het hoofd, iemand heeft veel meer tijd nodig om de informatie te verwerken en er volgt een tragere reactie of andere interpretatie.
Mensen met autisme gaan dan ook vaak heel primair reageren als ze stress hebben. Ze kunnen dan niets meer met hun frustratie. Ze hebben er geen controle meer over. En dan worden ze agressief, willen ze vluchten, bevriezen ze of worden ze suïcidaal.
Autistische mensen uiten hun emoties vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Dat is met een rouwproces niet anders. Sommige autistische mensen internaliseren rouw heel erg, trekken zich terug of storten zich obsessief op een speciale interesse.
Mensen met autisme ervaren heftiger wat ze horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Ze hebben vaak moeite met veranderingen.Contact maken met andere mensen gaat vaak moeilijk. Autisme is aangeboren.
Verminderd oogcontact is een bekend symptoom van autisme. Waarom kinderen met autisme minder naar de ogen van anderen kijken, is onbekend. Er zijn twee mogelijke verklaringen: kinderen met autisme vermijden oogcontact, omdat ze het stressvol en vervelend vinden om een ander in de ogen te kijken.
Bij een autistische meltdown of shutdown gaat het eerder om overprikkeling. Je brein heeft simpelweg teveel input te verwerken gehad – te veel sociale situaties, te veel herrie, te veel alles – en dan knapt er iets. Bij een meltdown uit zich dat vaak in een explosie naar buiten toe: boosheid, huilen, paniek.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Het brein van mensen op het autismespectrum kan zich inleven in wat anderen denken, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Wat wel klopt, is dat sociale interacties bij hen soms moeizamer verlopen. Dit komt omdat hun brein mogelijk minder goed kan vatten in hoeverre andere personen anders denken dan zichzelf.
Bepaal een goede tijd en plek om te praten . Een moment waarop hij niet overprikkeld, moe, hongerig of mogelijk overweldigd is. Blijf vertrouwen in je beslissing om te vertrekken zonder hem enige ruimte te geven om je afhankelijk te houden van zijn algehele welzijn. Neem gerust contact op als je verdere hulp en/of zorg nodig hebt.
Autistische mensen kunnen zeer toegewijde partners zijn die eerlijkheid en betrouwbaarheid waarderen en die gepassioneerd zijn over hun interesses. Ze kunnen echter ook anders communiceren en de wereld anders ervaren dan niet-autistische mensen.
Zorg voor structuur en voorspelbaarheid
Maak daarom een planning en houd je daar dan ook aan. Veranderingen zijn voor iemand met autisme vaak moeilijk. Bereid een kind er daarom goed op voor. Vertel het op tijd als er iets gaat veranderen, praat erover en geef het kind de tijd om eraan te wennen.
Erover praten met mensen om je heen
Mensen in je omgeving weten misschien niet goed wat autisme is. Het kan helpen om erover te praten. Als je klasgenoten en docenten beter begrijpen waarom je het bijvoorbeeld moeilijk vindt als het heel druk is in de klas, kunnen ze daar rekening mee houden.
Veel mensen met autisme ervaren moeilijkheden in hun gevoelswereld en het uiten van emoties. Voorkomende kenmerken: Niet goed kunnen aanvoelen en bepalen of je nu blij, boos of verdrietig bent. Snel in de war of overprikkeld raken door je eigen emoties.
Het is erg moeilijk om een meltdown te stoppen als die eenmaal is begonnen, en soms kan proberen in te grijpen het alleen maar langer laten duren. Probeer kalm te blijven, neem een stap terug en laat de meltdown zijn beloop hebben.Geef je kind emotionele en fysieke ruimte.Moedig je kind aan om naar een veiligere plek te gaan .