Ga naar het instellingen menu en kies voor 'netwerk'.Vervolgens kun je meteen al kiezen voor 2G, 3G of 4G.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten. Controleer het bereik op de dekkingskaart.
Het Edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken.
De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G. Volgens alle gegevens zou jij ook gebruik kunnen maken van het 3G netwerk.
Vodafone is begonnen met de uitrol van edge in Nederland. Edge is een snellere variant van gprs en biedt snelheden tot 384kbps. De edge-dekking blijft beperkt tot gebieden waar het 2g-netwerk momenteel veel wordt gebruikt.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Start uw apparaat opnieuw op als T-Mobile geen service heeft. De eenvoudigste truc in de handleiding is om het apparaat opnieuw op te starten. Hierdoor worden alle instellingen gereset. Dit geldt ook voor uw gsm of smartphone, maar let er op dat u eerst alles opslaat.
Esim (of e-sim) is een afkorting van 'embedded sim', en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een e-sim doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je telefoon.
edge: kant; rand; zijkant; richel; snijkant; scherpte. afzetten; omranden; omboorden; zomen.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Kies voor “Mobiele netwerken” en daarna “Netwerkmodus”. Druk op de app “Instellingen” en ga naar “Draadloos en Netwerken”. Kies voor “Mobiel netwerk” en klik op “Voorkeursnetwerkmodus”. Je kunt hier kiezen met welk netwerk het toestel verbinding mag maken.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Daarnaast heb je een abonnement nodig dat 5G verbinding ondersteunt. Let op: Een 5G toestel gebruik je ook als je een 4G mobiel internetabonnement hebt.
APN is de afkorting van 'Acces Point Name'. Dit is de naam van de verbinding die je provider gebruikt om je toestel met het internet te verbinden.
Soms maakt een toestel niet automatisch contact met 4G en dien je het toestel handmatig op 4G of LTE te zetten. Is er goede 4G dekking op de locatie waar je je bevindt? Controleer de Dekkingskaart. Een andere oorzaak is de drukte op de locatie waar je verblijft.
Heb je wifi-problemen op je Android-telefoon of tablet, of valt de verbinding met je bluetooth-apparaten steeds weg? Dan kan het geen kwaad om je netwerkinstellingen in Android te resetten.
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent. En omgekeerd. Meer details? Simpel samengevat: 4G is een netwerkstandaard die een heel snelle mobiele dataverbinding mogelijk maakt.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.