Bedrijfsprofielen op Instagram en Facebook zijn gratis. Zodra je je Instagramaccount hebt omgezet in een bedrijfsprofiel kun je de nieuwe opties gebruiken. De meest opvallende functie is de contact-button. Deze button staat op je profielpagina naast de knop 'volgen'.
Als je een Instagram business account hebt, kun je berichten promoten zodat je Insta posts door meer mensen gezien worden. Maar je kunt ook een call-to-action toevoegen aan je advertentie. Je kunt dan namelijk een link toevoegen aan je bericht. En in je Insta Stories heb je de 'swipe-up' optie.
Een zakelijk account op Instagram is eigenlijk vrijwel hetzelfde als een persoonlijk account. Je kunt nog steeds foto's en video's plaatsen, mensen volgen en gevolgd worden, en berichten ontvangen. Een zakelijk account heeft echter een aantal extra's, die een persoonlijk account niet heeft.
2 Instagram accounts toevoegen aan de Instagram-app
Open de Instagram-app. Ga naar je profiel en dan naar Instellingen. Scrol helemaal naar beneden en klik op Account toevoegen. Je kunt nu inloggen met je nieuwe account (zelfs tot vijf profielen!).
Overigens ben je niet beperkt tot maar twee accounts, je kunt namelijk maximaal vijf profielen toevoegen aan de app. Zo kun je makkelijk wisselen tussen de verschillende accounts zonder gedoe.
Je kunt maximaal vijf accounts beheren in één app. Instagram is relatief laat met de functionaliteit in vergelijking met andere social media-apps. Zo kun je onder meer bij Twitter en Facebook al langer wisselen tussen verschillende accounts die door jou beheerd worden, zonder constant in en uit te hoeven loggen.
Waarom kiezen voor een bedrijfsaccount op Instagram? De voornaamste reden om te kiezen voor Instagram is de interactie met de klant. Het hebben van een Instagram bedrijfsaccount zorgt ervoor dat er elke dag nieuwe mensen geïnteresseerd kunnen raken in jouw product of dienst.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Een business account hebben op Instagram is supermakkelijk én gratis. Het geeft je belangrijke extra informatie die je niet krijgt met een gewoon account. Zo krijg je extra statistieken te zien, waardoor je meer inzicht krijgt in je bereik en volgers.
Bedrijfsaccount: Dit is de standaardstatus voor een bedrijf dat een account aanmaakt op een van de WhatsApp Business-producten.
Vervolgens klik je rechtsonder in het scherm op je profielfoto. Daarna klik je rechtsboven in het scherm op het menu icoon (3 stipjes). Het hoofdmenu verschijnt in beeld en je kunt naar beneden scrollen totdat je bij ACCOUNT komt. In dit lijstje staat 'Privé-account' met een schuifje.
Eén van de belangrijkste aspecten van Instagram is dat het erg visueel is ingesteld. Vrijwel alles draait om afbeeldingen. Dit is een goede reden waarom Instagram belangrijk is voor je bedrijf. Visuele content blijft namelijk veel sneller hangen dan alleen teksten.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Instagram-app voor Android of iPhone:
Tik op of op je profielfoto rechtsonder om naar je profiel te gaan. Tik rechtsboven op en vervolgens op Instellingen. Scrol omlaag en tik op Account toevoegen. Tik op Aanmelden bij bestaand account.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Instagram-account aanmaken
Open de app Instagram. Kies een gebruikersnaam. Tik op Registreren met telefoonnummer of e-mailadres. Tik bovenaan op Telefoonnummer of E-mailadres.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Vlak boven 'Afmelden', helemaal onder aan de optiepagina, staat 'Account toevoegen', waarmee een tweede account toegevoegd kan worden. Na het toevoegen, kan de gebruiker wisselen tussen accounts door op de gebruikersnaam te klikken en het gewenste profiel te selecteren.
Enorme groei qua gebruik
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.