Gebruik geen nullen of speciale tekens. Gebruik voor elk product hetzelfde aantal tekens. De uiteindelijke indeling bepaal jij, maar de meeste SKU's bestaan uit 8 tot 12 letters en/of cijfers. Begin je SKU met letters, bijvoorbeeld de eerste letters van de fabrikant.
Een SKU (Stock Keeping Unit) of productcode is een uniek nummer dat naar één specifiek product verwijst. De SKU kan je zelf samenstellen maar het is belangrijk dat er een bepaalde logica schuilt achter de productcodes. Je kan een productcode eenvoudig beginnen met A000001, gevolgd door A000002.
Een productcode is een uniek nummer dat naar 1 specifiek product verwijst. In het Engels wordt het ook wel SKU genoemd, als afkorting van Stock Keeping Unit.
SKU is een afkorting die staat voor Stock Keeping Unit, het betreft een term die gebruik wordt om unieke producten in een productassortiment aan te duiden. Er is geen specifieke codering of standaard voor dit soort identificatie codes, die naast de producent ook door winkels binnen de inventaris gebruikt kunnen worden.
Daarom verwarren we de SKU-code vaak met de EAN-code (European Article Number) en de UPC-code (Universal Product Code), die we de «bar- of streepjescode» noemen. Elk bedrijf kan de data bepalen waaruit het is samengesteld naar gelang de kenmerken van de producten.
Om het artikelnummeringssysteem in te richten, moet u beginnen met een simpele en logische artikelnummering. Een cijfercombinatie is hierbij de meest optimale vorm. Een artikelnummer met letters en cijfers ziet er intelligent uit, maar een artikelnummer van een cijferreeks is het makkelijkst.
Een SKU is een unieke alfanumerieke code voor een product en bevat voorraadgegevens over het artikel. Denk aan fabrikant, prijs, maat, kleur en producttype. SKU's helpen je om je voorraad bij te houden, zodat je weet wanneer je nieuwe producten moet inkopen.
Een SKU (Stock Keeping Unit) is een specifieke product-ID van een verkoper. De SKU is een essentieel gegevensitem in elk voorraadbestand dat je bij ons indient.
Betekenis: SKU
Een stock keeping unit (SKU) is een Engelse term voor een uniek product of dienst, bedoeld voor de verkoop, met inbegrip van alle kenmerken die het onderscheiden van andere artikelen en uitvoeringen.
SKU staat voor Stock Keeping Unit, dit is een unieke code die een product identificeert. Deze codering wordt gebruikt binnen de industrie en voorraadbeheer, hoewel er ook marketing toepassingen voor eindconsumenten mogelijk zijn.
Een EAN code is verplicht als je jouw producten wilt verkopen op platforms als Bol.com, Amazon of wil leveren aan winkels als CoolBlue. Je moet hiervoor officiële EAN-codes gebruiken om jouw producten te kunnen identificeren. Dit is niet mogelijk als je zelf barcodes hebt gemaakt via een generator.
SKU's (Stock Keeping Units) zijn codes die je intern kunt gebruiken om je voorraad bij te houden en over je verkopen te rapporteren. Je kunt bijvoorbeeld het rapport Verkoop per SKU productvariant gebruiken om je verkopen te analyseren.
Een GTIN (Global Trade Item Number) is een unieke, internationaal erkende product-ID. Als er een GTIN beschikbaar is, wordt deze weergegeven naast de streepjescode op de productverpakking of boekomslag.
De streepjescode
Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen hebben een GTIN-13-code, dus een reeks van dertien cijfers. De internationale standaardiseringsorganisatie GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen.
Alle producten in een webshop of winkel hebben een unieke identificatiecode. Dit nummer vind je vaak als barcode op de verpakking. Dankzij de artikelcode kan elke schakel in de logistieke keten een product herkennen. De voornaamste winkels en webshops zoals bol.com en Amazon accepteren alleen GS1 artikelcodes.
Meestal is een nummer dat 5 tot 7 getallen lang is voldoende. Zorg dat nummers niet met nullen starten omdat dat tot verwarring kan leiden bij de orderinvoer of bij klanten.
Losse artikelcodes
Een losse artikelcode (tot maximaal 5 stuks) kost eenmalig € 35,- per stuk.
De EAN-code, ook wel GS1 barcode genoemd, is per 1 mei 2019 een verplicht veld binnen DST. Alle artikeldata die aangeleverd worden bij DST dienen te zijn voorzien van een (officiële) EAN/GS1 barcode.
Op het internet zijn allerlei gratis tools te vinden om streepjescodes te genereren. Een voorbeeld hiervan is http://www.free-barcode-generator.org/bulk-barcode-generator/. De codes die je bedacht hebt kan je hier invoeren en er streepjescodes van laten maken.
Dat kan in eerste instantie aantrekkelijk zijn, omdat het gratis is. Maar, deze EAN codes zijn niet officieel, niet geregistreerd en dus loop je direct het risico dat je product niet verkocht kan worden in winkels en online. Ga dus niet zelf een bacode maken of genereren met gratis tools, want goedkoop is duurkoop.
Een geldig, geregistreerd ISBN (International Standard Book Number). Dit is een unieke code die specifiek aan boeken is toegekend en standaard op elke boekenkaft te vinden is. Een geldig, geregistreerd EAN (European Article Number) – ook wel 'streepjescode' genoemd.
►Het koppelen van de codes doet u op het verkoopplatform waar u gaat handelen of (voorraaad)systeem waar u de codes gaat gebruiken. Dus naast productomschrijving, titel en prijs vult u ook de EAN code in. Op deze manier wordt product en code automatisch aan elkaar gekoppeld.
Plaats de cursor op de locatie in het document waar u de streepjescode wilt invoegen. Klik op het tabblad Invoegen in de groep streepjescode op streepjescode. Opmerking: De opdracht streepjescode wordt alleen weergegeven op het tabblad Invoegen als een streepjescodebeleid van kracht is voor een serverdocument.
In principe is een barcode uniek per product, maar niet per stuk. Als zij tenminste voldoen aan de (wereldwijde) standaard EAN. Een barcode is eigenlijk een manier waarmee software snel (dmv een scanner) een artikel kan herkennen. De streepjescode staat dus eigenlijk voor een artikelnummer.
Het formaat van je barcode moet de volgende afmeting hebben: - 100% 37,29 mm breed en 22,85 mm hoog. De toegestane vergrotingsfactoren zijn minimaal 80% en maximaal 200% van de standaard afmeting. Het ISBN nummer moet onder de barcode vermeld worden.