Schrijf op wie je bent, wat je doet, welke probleem je klanten hebben, hoe jij dat oplost en waarom jouw oplossing de beste is. Geef net genoeg informatie om de interesse van je luisteraar te wekken. Oefen dan je pitch net zo lang tot je die met zelfvertrouwen altijd en overal kunt geven!
Ook deze pitch is een kort verhaal waarin je jezelf voorstelt. Verschil is dat je je verhaal toespitst op de vacature. Je vertelt wie je bent, wat je doet, wat jouw toegevoegde waarde is en wat je ambities zijn (waarom je solliciteert bij het bedrijf en op die specifieke functie.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt.Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Sluit je pitch af met een vraag. Op deze manier kan je gesprekspartner inhaken op je verhaal en vermijd je pijnlijke stiltes. Je vraag sluit meestal aan op datgene waar je naar op zoek bent.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een elevator pitch is een korte presentatie die ongeveer één minuut duurt, waarin jij de luisteraar in ongeveer probeert te overtuigen van de meerwaarde die jij te bieden hebt. Dit kan gaan om jouw meerwaarde als persoon of professional, maar het kan ook gaan om het vermarkten van een dienst, product of idee.
Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert. Je vertelt wie je bent, waar je naar op zoek bent, wat je kunt en wat je toegevoegde waarde is. Je kunt de pitch ook goed gebruiken wanneer er gevraagd wordt om iets over jezelf te vertellen.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Trek meteen vanaf het begin de aandacht van je publiek. Dit kan met een opvallend feit of een prikkelende vraag. Maak je publiek nieuwsgierig naar je verhaal. Vertel daarnaast kort welke onderwerpen aan bod komen in de rest van je pitch.
We hebben het eerder gehad over PowerPoint, een uitstekend middel om als ondersteuning te gebruiken tijdens je pitch. Met visuele ondersteuning bedoel ik het gebruik maken van mooie foto's die prikkelend werken. Hierdoor blijft het publiek geboeid en volgen ze je pitch gegarandeerd.
PowerPoint openen op je laptop. Op 'bestand' klikken en vervolgens op 'nieuw'.Kies een thema en klik op 'PowerPoint maken'. Nu kan het echte werk beginnen!
Grijp de aandacht in de eerste secondes
Het is daarom belangrijk om de aandacht van het publiek in de eerste seconden te grijpen én vast te houden. Uit de eerste zin moet al blijken wat de kern van de rest van de pitch gaat zijn.
Het doel van je pitch is om opdrachtgevers, klanten of investeerders te overtuigen van jouw kwaliteiten en jouw idee. Je wil dat ze laaiend enthousiast worden van jouw verhaal. Je kan een overtuigende pitch schrijven met behulp van ons Innovatiepitch Canas.
Een elevator pitch is een korte presentatie die ongeveer één minuut duurt, waarin jij de luisteraar in ongeveer probeert te overtuigen van de meerwaarde die jij te bieden hebt. Dit kan gaan om jouw meerwaarde als persoon of professional, maar het kan ook gaan om het vermarkten van een dienst, product of idee.