Om een noodstop te maken, combineer je het best beide technieken. Je schakelt terug naar een lagere versnelling, terwijl je ondertussen op de rem gaat staan. Dat heeft twee voordelen: Je remlichten springen aan en waarschuwen je achterligger.
Je moet een noodstop maken met een auto met ABS. Hoe kun je het beste remmen? A:Je trapt zo stevig mogelijk op de rem en houd deze vast tot je stilstaat. B:Je gaat pompend remmen waarbij je de rem telkens even loslaat.
Bij een noodstop komt het er immers op aan om het voertuig zo snel mogelijk tot stilstand te brengen. je gaat dus plots en met volle kracht op het rempedaal trappen. Het is dan meestal zo dat de snelheid zodanig snel terugloopt dat de remmende werking van de motor te verwaarlozen is.
Een noodstop is het zo snel mogelijk uitschakelen en/of stilzetten van een apparaat, voertuig of installatie in geval van nood.
Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Er zijn twee manieren om te remmen: met de handrem en door het rempedaal in te drukken. Uit het experiment van deze twee blijkt wel dat de handrem de remweg duidelijk niet verkort en dat het ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
Als ABS is werking is voel je pulsen op het rempedaal. Dit komt omdat de kleppen heel snel open en dicht gaan. Dit kan wel tot 15 keer per seconde zijn.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
ABS is de afkorting van 'anti-block brake system' Dit betreft dus een antiblokkeerremsysteem. Moderne motorfietsen zijn voorzien van ABS, waardoor de wielen tijdens hard remmen niet meer kunnen blokkeren. Zo blijft het voorwiel altijd bestuurbaar en is bovendien de remweg iets korter.
De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen. De voorrem bedien je met je rechterhand. De achterrem met je rechtervoet. Als je gaat remmen worden de wielen tegen het wegdek gedrukt.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
De afkorting "abs." betekent "absoluut".
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel.
De hoofdremcilinder zorgt voor de opbouw van de druk wanneer de bestuurder op het rempedaal trapt. De twee aansluitingen van de hoofdremcilinder wijzen op het gescheiden remsysteem. Het hydraulische gedeelte omvat een retourpomp en twee 2/2 kleppen.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Om de parkeerrem te ontgrendelen, dient de bestuurder aan de ontgrendelingshendel te trekken. De hendel is met de ontgrendelingskabel verbonden met het mechanisme achter het parkeerrempedaal. De parkeerrem zal direct volledig ontgrendelen en het pedaal schiet weer in zijn uiterste stand omhoog.
Handrem 3 klikjes optrekken, en wieltje bijregelen tot je de remschijf niet meer met de hand kan verdraaien. Een paar x de handrem goed optrekken, en nog eens herhalen.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.