De kern van een goede motivatiebrief
Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven. De focus van deze brief is tweeledig: je vertelt wie je bent, maar ook waarom jij zo goed past bij het bedrijf.
Omdat bedrijven vaak honderden sollicitaties krijgen, willen ze in één oogopslag zien wat jij in huis hebt. Jaaa, dan schrijf je een korte motivatiebrief van zo'n 300 woorden, ongeveer een half A4'tje! Het is eigenlijk sowieso handig om je motivatiebrief niet langer te maken dan één A4!
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Een overtuigende en op maat geschreven motivatiebrief laat zien dat u de tijd heeft genomen om onderzoek te doen naar het bedrijf en om de behoeftes en functie-eisen van de werkgever te doorgronden. Het is uw kans om te laten zien hoe enthousiast u bent over de functie en welke waarde u kunt toevoegen.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Drijfveren zeggen iets over je motivatie, houding, voorkeur en waarden. Je drijfveren kunnen als gevolg van tijd, ervaring of anderszins veranderen. Hoe meer je drijfveren terug te vinden zijn in je studie of werk, hoe beter je je op je plek zult voelen.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Voorbeeld: Ik wil mezelf continue blijven verbeteren in het sales proces, zodat wij als bedrijf kunnen blijven groeien. Elke keer als ik iets verkoop geeft mij dit een boost om door te gaan. HR managers stellen de vraag om erachter te komen hoe jij het bedrijf beter kan maken door deel uit te maken van het team.
Geen herhaling van je cv
Het belangrijkste is dat je sollicitatiebrief geen herhaling is van je cv met langere zinnen of meer informatie. Je ervaring staat op je cv, je motivatie in je sollicitatiebrief. Daarom laat je brief ook meer van jouw persoonlijkheid zien.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. Sollicitatievaardigheden zijn onmisbaar voor een goed sollicitatiegesprek.