Communicatieplan of marketingcommunicatieplan
Het beschrijft op welke manier de organisatie de doelstellingen wil bereiken. Hierbij worden belangrijke keuzes gemaakt over de richting van de communicatie en wordt ingegaan op de doelgroep (wie), boodschap (wat), middelen (hoe) en tijdsplanning (wanneer).
Een communicatieplan beschrijft het beleid van jouw bedrijf op het gebied van communicatie. Je vermeldt welk doel je wilt bereiken, welke doelgroepen een rol spelen en welke strategie je inzet om die doelgroepen wilt bereiken.
Een communicatieplan is een document dat je samenstelt voorafgaand aan een project waarbij communicatie een prominente rol speelt, zoals een nieuwe campagne. In het plan staat omschreven hoe de communicatie binnen een groep en tussen groepen personen dient te verlopen.
In een marketingplan omschrijf je wat je wilt bereiken: je visie, missie, doelen.En ook wié je wilt bereiken: de doelgroepen. In een communicatieplan omschrijf je op welke manier je de doelgroepen gaat bereiken en op welke manier je dit gaat doen.
Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. In dit plan beschrijf je jouw doelgroep (de markt) en de behoefte van je potentiële klant. Daarnaast beschrijf je hoe je deze doelgroep gaat bereiken en hoe je product of dienst inspeelt op hun vraag of behoefte.
Een communicatieplan helpt u duidelijk te maken hoe u gaat communiceren met uw projectteam en de belanghebbenden van het project - of dit nu interne teamleden zijn die in uw bedrijf werken, of externe belanghebbenden zoals klanten of opdrachtnemers.
Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk verkopen. Door het schrijven van zo'n plan heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften.Zo kun je beter inspelen op veranderingen.
Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken. Door deze vooraf te formuleren kan er uiteindelijk geëvalueerd worden of het gewenste doel bereikt is.
In het Communicatie Canvas vul je twaalf velden in: organisatie- en communicatievraag, interne analyse, externe analyse, stakeholders/doelgroepen, positionering, propositie, strategie, concept, middelen, content, tijd en budget (Michels, 2016, p. 67).
In een intern communicatieplan zet een communicatie-afdeling uiteen wat hun doelstellingen, doelgroepen, activiteiten, plannen en middelen zijn op het gebied van communicatie in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld als er een drukke piektijd voor de boeg staat, of als er intern veel is veranderd binnen het bedrijf.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc. Ontvanger: degene die de boodschap hoort, ziet, voelt.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Volgens Jakobson is het voor communicatie noodzakelijk is dat er een zender is, een boodschap, een code, een intentie, een medium, een ontvanger en een context.