Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. In dit plan beschrijf je jouw doelgroep (de markt) en de behoefte van je potentiële klant. Daarnaast beschrijf je hoe je deze doelgroep gaat bereiken en hoe je product of dienst inspeelt op hun vraag of behoefte.
In een marketingplan beschrijf je de markt en de behoeften van jouw potentiële klant. Je beschrijft hoe jouw product of dienst inspeelt op die behoeften en hoe jullie de omzetdoelstellingen gaan behalen. Zo werk je naar een strategie toe en vervolgens naar een plan met concrete actiepunten.
Algemene kenmerken: omschrijf je doelgroepen in een paar woorden. Aantal bestaande klanten: maak een overzicht van de belangrijkste klanten, in omzet of klantentrouw. Aantal potentiële klanten: breng in beeld wie jouw nieuwe doelgroep kunnen vormen. Behoeften: ga na wat de behoeften van de doelgroep zijn.
SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn essentieel voor een sterke marketingstrategie. Deze geven je niet alleen iets om naartoe te werken, maar ze helpen je ook de voortgang te volgen en je verantwoordelijk te houden.
De zes P's staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats.
Een strategisch marketingplan is een plan dat geschreven wordt voor de lange termijn, dat wil zeggen twee tot vijf jaar. Strategische marketing richt zich op de vraag hoe een onderneming op de lange termijn afnemers waarde kan bieden, onderscheidend ten opzichte van haar concurrenten.
Een marketingplan maken
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel.
Marketingmodellen zijn weergaven van deelgebieden in marketing, vaak ook visueel. Marketingmodellen worden uitgevoerd aan de hand van een getoetst stramien en hebben vaak hun oorsprong in de wetenschap.
Marketing is het vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met het doel om zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te verkopen.
Definitie marketingactiviteiten
Alles wat niet direct te maken heeft met de ontwikkeling, productie of verkoop van goederen of diensten zal onder marketingactiviteiten vallen. Er zijn zeker overlappingen met andere bedrijfsactiviteiten zoals het stimuleren van verkopen, toch staat marketing los hiervan.
Een marketingafdeling of -bureau houdt zich bezig met een merk impact geven, opvallen en ervoor zorgen dat het bedrijf meer omzet genereert. Grofweg zijn de werkzaamheden onder te verdelen in 8 categorieën: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie.
Je kunt veel kanten op met je mbo-diploma Marketing en Communicatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van (online) marketeer bij een bedrijf als Grolsch, communicatiemedewerker bij een innovatieve start-up of ga aan de slag als content- of socialmediamedewerker. Of start je eigen onderneming.
4 C's. Product, prijs, plaats en promotie waren ooit markt- en marketingdekkend, maar zijn dat in deze digitale era niet langer. Het gaat nu om de vier C's: Customer's Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.
De 4P's staan voor Product, Prijs, Plaats en Promotie. Dit zijn de vier marketinginstrumenten die samen de marketingmix vormen en door een organisatie gebruikt kunnen worden voor het invullen van de marketingstrategie.
De 4 P's zijn de belangrijkste instrumenten: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het komt er op neer dat je het juiste product op de juiste tijd en plaats met de juiste prijs aanbiedt op de juiste manier (promotie), zodat je de voldoet aan de wensen van de klant. Op korte termijn zijn prijs en promotie te beïnvloeden.