Dat doel kan je concreter maken door te zeggen: “Ik wil assertiever worden tijdens het werkoverleg”. Beter nog: “Ik wil tijdens het werkoverleg van aanstaande dinsdag assertief reageren op de vragen van collega's”. Hoe concreter je je leerdoel maakt, hoe makkelijker het is om er écht mee aan de slag te gaan.
Zorg ervoor dat leerdoelen geformuleerd worden zoals hierboven beschreven: specifiek, meetbaar, realistisch, relevant en tijdgebonden. Door medewerkers hun doelen SMART te laten formuleren, zorg je er namelijk voor dat deze haalbaar en meetbaar zijn.
stappenplan: zo maak je je doelen smart
specifiek zijn. meetbaar maken. acceptabel voor jezelf en anderen. realistisch uitvoeren.
Leerdoelen zijn concrete doelstellingen die je wilt bereiken door middel van leren. Ze vormen de basis van leertrajecten en bieden een duidelijke richting en focus voor zowel de lerende als de facilitator van het leerproces.
Ik wil leren om mij minder afhankelijk op te stellen. Ik wil meer inzicht in mijn sterke en zwakke kanten. Ik wil leren omgaan met macht, belangen en conflictsituaties. Ik wil leren om mijn tijd beter te beheren.
Doelstellingen moeten specifiek, beknopt, observeerbaar en meetbaar zijn. Elke leerdoelstelling moet gericht zijn op één bepaald aspect van de prestaties van de student en moet worden uitgedrukt met één enkel actiewerkwoord.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: het is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Kwantificeer uw doel
Je doelen moeten zo worden gedefinieerd dat je ernaar kunt handelen. Het moet meetbaar zijn om ten eerste een hard punt te bepalen waarop je je doel bereikt, en ten tweede om tastbare vooruitgang mogelijk te maken. Het creëren van conceptuele doelen die abstract en open voor interpretatie klinken, kan vrij gemakkelijk tot misleiding leiden.
Een goed leerdoel probeert bijvoorbeeld de acties te demonstreren die leerlingen succesvol uitvoeren – Opsommen (Onthouden), Classificeren (Begrijpen), Gebruiken (Toepassen), Categoriseren (Analyseren), Beoordelen (Evalueren) en Produceren (Creëren) – na het voltooien van een leereenheid.
Doelstellingen worden in een actieve tijd geschreven en gebruiken sterke werkwoorden zoals plannen, schrijven, uitvoeren, produceren, etc.in plaats van leren, begrijpen, voelen . Doelstellingen kunnen u helpen uw programma te richten op wat ertoe doet.
RUMBA is, net zoals SMART en PRISMA een hulpmiddel om doelen te formuleren. RUMBA wordt vooral toegepast binnen de zorgsector om de kwaliteit van verpleegkundige zorg meetbaar en inzichtelijk te maken.
Neem specifieke criteria op die aangeven hoe goed een student een vaardigheid of concept heeft begrepen . Voorbeeld: Na een les over de kenmerken van driehoeken, kunnen studenten driehoeken identificeren door papieren driehoeken correct te kiezen uit een selectie van andere 2D-vormen, ten minste 8 van de 10 keer.
Vermijd niet-meetbare werkwoorden: versterken, waarderen, bekend raken met, zich bewust zijn van, vertrouwd raken met, verkennen, inzicht krijgen, verbeteren, vergroten, weten, leren, realiseren, begrijpen .
Het onderscheid tussen 'leerdoelen' en 'leerdoelstellingen' is eigenlijk heel logisch: in deze context verwijzen doelen doorgaans naar de hogere ambities die u voor uw studenten heeft, terwijl objectieven de specifieke, meetbare competenties zijn die u beoordeelt om te bepalen of uw doelen ...
Een goed geformuleerde leerdoelstelling beschrijft een beoogde leeruitkomst en bestaat uit drie delen: 1) de voorwaarden waaronder het resulterende gedrag moet worden uitgevoerd , 2) een waarneembaar gedrag van de student (zoals een vaardigheid) dat wordt bereikt, concreet beschreven, en 3) een criterium dat laat zien hoe goed de ...
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
De kern van een leerdoel is het werkwoord dat erin beschreven staat. Je kunt het beste een werkwoord gebruiken dat een waarneembare handeling beschrijft. Door een handeling in het leerdoel uit te drukken, beschrijf je op welke manier een student de inhoud van de cursus moet beheersen en hoe er wordt getoetst.
Regel #1: Alle doelstellingen zijn één zin lang en beginnen met "De student zal ..." of "De leerling zal ..." Regel #2: Alle doelstellingen bevatten één werkwoord uit de taxonomie van Bloom. De taxonomie van Bloom is noodzakelijk voor een doelstelling. Het zorgt ervoor dat de doelstelling beoordeeld kan worden.