Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Indien mogelijk open je het oude slot. Als je de sleutels van je AXA ringslot nog bij de hand hebt is het vlotter om eerst het slot te openen. Heb je deze niet meer bij de hand, dan zal je eerst met behulp van een betonschaar, een stevige nijptang of een slijptol het slot moeten openbreken.
Als uw fietsslot niet meer open gaat, of het nou om een kettingslot, een kabelslot of een axaslot gaat, kunt u eigenlijk alleen een slijptol gebruiken. De meeste merk sloten krijg je namelijk niet met een ijzerzaag of betonschaar open en bij sommige kettingsloten kan een betonschaar zelfs ernstig beschadigen.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
Een samenvatting: Zet je fiets met een kettingslot vast aan een paal of aan een hek. Nooit aan je voorwiel. “Want dan haal ik het voorwiel eruit en jat ik dat van een andere fiets.” Aan je frame kan wel, maar let erop dat het niet het stuk frame is dat je met een schroef kan losmaken.
Voor sommige sleutels heeft u een speciaal certificaat, pasje of een code nodig om een nieuwe sleutel te maken. U moet die goed bewaren, want zonder kunt u geen nieuwe sleutel laten bijmaken. Als u het certificaat, pasje, of de code hebt kunt u bij bijna elke betrouwbare sleutelmaker terecht.
Cilinderslot openen door uitboren
Het is belangrijk dat er niet te diep wordt geboord, anders breekt de meenemer af. Als de meenemer afbreekt wordt het lastiger om het slot te openen. Na het boren kan je met een schroevendraaier de kern van het cilinderslot draaien, zo kun je het cilinderslot openen zonder sleutel.
De kosten van een fietssleutel zijn al snel tussen de €3,80 en €25 euro, de kosten verschillen per merk en de soort sleutel die je bij wilt laten maken.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt. Hierdoor bieden wij een snelle service en zekerheid.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Om je fiets ergens aan vast te zetten kan je een AXA insteekketting of insteekkabel gebruiken. De insteekketting maak je vast aan een paal of hek en steek je daarna in het AXA ringslot. Hiermee bedien je 2 fietssloten met 1 sleutel.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot. Dit product is echter beter voor het smeren van (cilinder)sloten dan grafiet.
GRIFFON Slotspray spuitbus 150 ml kopen bij HORNBACH.
Gebruik voor een fietsslot alleen vetvrije spray!
Een bekende, goede slotspray is bijvoorbeeld die van ABUS. Dit type spray is er speciaal voor fietssloten. De slotspray van ABUS is vetvrij waardoor het geen vuil aantrekt. Dit in tegenstelling tot het bekende WD-40 en siliconenspray.