Instagram laat de eerste groep gebruikers langere Stories publiceren die niet meer worden opgesplitst in delen van 15 seconden. De langere Stories mogen maximaal 60 seconden duren.
Stories zijn korte fragementen van maximaal 15 seconden per upload. Afbeeldingen worden 15 seconden getoond, en je kan ook korte video's uploaden. De Stories zijn een beperkte tijd zichtbaar.
Het is creatief, kort én krachtig (15, 30 of 60 seconden) en zit daarmee precies tussen de foto's en video's op je tijdslijn en IGTV (long form video's) in. Een Instagram Reel mag dus 15, 30 of tegenwoordig zelfs 60 seconden duren.
Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Je wilt Instagram Stories kortom anoniem bekijken. Kan dat? Officieel niet. Dat wil zeggen, de naam van het Instagram-account waarmee je dat doet, zal altijd opdoemen in de viewerslijst van de story-plaatser.
Open je verhaal en veeg omhoog op het scherm om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Je ziet het aantal mensen en de Instagram-gebruikersnamen van de mensen die elke foto of video in je verhaal hebben bekeken.
Instagram heeft de knop voor zijn videodienst IGTV uit de reguliere app gehaald. De knop die leidde naar deze videosectie werd nauwelijks gebruikt. Op IGTV kunnen langere video's worden geplaatst dan in de standaard Instagram-app, waar video's maximaal een minuut duren.
Instagram doet een stap terug in het promoten van zijn YouTube-concurrent IGTV. Het opvallende icoontje van IGTV in de Instagram-app is nu verdwenen. Anderhalf jaar nadat Instagram zijn videoplatform IGTV lanceerde, lijkt de dienst nu te stoppen met het opdringen van de video-app aan zijn gebruikers.
Waar vind je IGTV? Op het moment dat je de Instagram app opent, zie je de IGTV icoon rechts bovenaan (zie screenshot). Als je daarop klikt, kom je op het overzicht met verschillende IGTV video's.
Nadat je je story hebt gemaakt (foto of video of een van de andere opties hierboven), kun je hem bewerken door een van de optie bovenin het scherm te kiezen: Voeg tekst of stickers toe, gebruik de pen om te tekenen op je story … alles is mogelijk. Vooral de stickers geven veel leuke, interactieve mogelijkheden.
En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
Het heeft allemaal te maken met hoe actief je zelf bent en met wie je het meest in contact komt,” zegt Julian. Meer nog, hoe vaker je iemand zijn profiel bekijkt, ook al like je geen foto's, hoe groter de kans dat die persoon bovenaan komt te staan in jouw lijst.
Instagram Stories bekijken
Op de website storiesdown.com kun je – zonder in te loggen – iemands gebruikersnaam invullen en alle stories van de afgelopen 24 uur bekijken. De persoon in kwestie krijgt hier zelf geen melding van.
Open via je pc of laptop je Instagram-account en ga naar de zoekbalk die zich bovenaan de pagina bevindt. Typ nu de naam van de contactpersoon door wie je vermoedelijk geblokkeerd bent. Als zijn of haar profiel niet in de zoekresultaten verschijnt, is het zeer aannemelijk dat deze persoon jou geblokkeerd heeft.
Instagram heeft een speciale 'verkennen'-pagina. Op deze pagina staat content die je mogelijk relevant vindt of content die veel wordt bekeken door je vrienden. Bovenaan de pagina zit bovendien een zoekbalk die je kunt gebruiken om accounts en hashtags te vinden.
Hoogtepunten worden in een nieuw gedeelte onder de bio in je profiel weergegeven. Als je een hoogtepunt wilt maken, tik je helemaal links op de cirkel Nieuw. Vanaf deze plek kun je verhalen uit je archief kiezen, een omslag voor je hoogtepunt selecteren en het hoogtepunt een naam geven.
Instagram geeft gebruikers vanaf heden de mogelijkheid om (een deel van) hun foto's te verbergen voor andere gebruikers. De functie heet 'archiveren'. Dat meldt het sociale netwerk op zijn website. De archiefoptie is sinds woensdagnacht wereldwijd beschikbaar en is te vinden in zowel de iOS- als Android-apps.
De belangrijkste verschillen tussen deze bewegende beelden op Instagram: Met Reels heb je meer filters, bewerkingstools en een muziekbibliotheek. Bij Reels kunnen anderen jouw originele audio in hun video's gebruiken. Bij Reels kunnen anderen een remix maken, waarin jouw Reel voorkomt.
Belangrijk om te weten is dat je Reels maximaal 15 óf 30 seconden mag duren. Je kunt de video delen op het Instagram 'Home' Feed, Reels feed en je eigen story. Als je een openbaar account hebt, kan jouw reels ook gedeeld worden door anderen.