Het principe is erg simpel. De spaken aan de kant van het slag moeten losser gedraaid worden en de spaken aan de andere kant vaster. Werk altijd van beide kanten. Als je alleen 1 kant vaster draait kan het zijn dat je een hoogte slag forceert.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Het wiel is met snelspanners of met gewone moeren aan het frame bevestigd. De bevestiging met snelspanners heeft het voordeel dat het wiel makkelijk uit te nemen is. Deze bevestiging wordt dan ook gebruikt in combinatie met velgremmen en derailleurversnellingen.
Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.
15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Slag uit wiel halen
Zit de slag aan de rechterkant, draai dan de spaken die vanaf de linkerkant van de naaf komen voorzichtig een kwart slag strakker. Controleer de velg en herhaal de handelingen als de slag er nog niet voldoende uit is. Let er in elk geval op dat je de spaken niet te strak aanspant.
De spaken worden eerst met een spaaknippel vastgemaakt en vervolgens met de kop door de lis gestoken en vastgezet. Het rijgen van een wiel met trommelrem met hoge en lage flens gaat als volgt. Breng de eerste negen spaken aan in de hoge flens en de velg. Let er op dat goed begonnen wordt bij de velg.
Banden en wielen worden geproduceerd met een bepaalde tolerantie. Hierdoor ontstaat na de montage een zekere hoogteslag in de band/velg combinatie. Door de afstelling van de auto zal dit tot gevolg hebben dat de banden gaan “cuppen” hetgeen een oncomfortabel, lawaaierig gedrag tot gevolg zal hebben.
Een slingering in hoogte of breedte kan ontstaan als de band niet goed gemonteerd is. Als dit niet het geval is zou ik de band vervangen. Banden die trillingen veroorzaken, ontwikkelen meer warmte en zijn belastend voor wiellagers, wielophanging en bestuurder.
Zodra je tandwiel versleten is beginnen de tandjes te lijken op een soort haaienvin. Er zit een kleine uitholling bij elke schakel zoals op de foto hieronder. Als hij er zo uit ziet is de kans zeer groot dat deze aan vervanging toe is.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.