Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Met behulp van een lockpick, een kleine priem, kun je gaan peuteren in je slot tot het open klikt. Dankzij deze techniek maak je ook je fietsslot niet stuk. Dit klinkt weliswaar eenvoudiger dan het is en soms is het uiteindelijk makkelijker om dit te vragen aan je fietsmaker indien mogelijk.
Heb je de sleutel van je kettingslot nog wel, maar krijg je het slot niet open? Dan kun je een slotspray gebruiken om je slot wat soepeler te maken. De kans is groot dat je jouw slot niet open krijgt omdat deze ergens in het mechanisme vast blijft hangen.
Een dief kan een beugelslot open krijgen door de fiets rond te draaien. De fiets werkt dan als een breekijzer waardoor het slot open springt.
Wat moet je doen als u een sleutel verliest? Dan moet je ENRA op de hoogte stellen dat 1 van de originele sleutels kwijt is én je moet zelf een nieuwe fietssleutel bestellen. Dit mag bij de producent van het slot of via www.fietssleutels.nl.
In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Heb je de sleutel van je kettingslot nog wel, maar krijg je het slot niet open? Dan kun je een slotspray gebruiken om je slot wat soepeler te maken. De kans is groot dat je jouw slot niet open krijgt omdat deze ergens in het mechanisme vast blijft hangen. Een slotspray kan dit probleem oplossen.
Vaak komt dit doordat het slot dan geblokkeerd wordt door vuil dat zich in het slotgat heeft verzameld. Dit is meestal op te lossen door uw slot met wat slotspray in te spuiten en vervolgens met een wattenstaafje in het slot gaan om het een beetje schoon te maken.
Gelukkig is het doorknippen van een fietsslot over het algemeen gemakkelijker dan het doorsnippen van een motor slot. Een kettingslot of een kabeslot bijvoorbeeld heeft een slijptol nodig, een ouderwets ringslot kan vaak met een nijptang doorgeknipt worden.
Kijk het type slot na
Fietsslot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Het uitboren van uw cilinderslot voorkomen
Een van die opties is het gebruiken van een hamer. Het is mogelijk dat een van de onderdelen van het slot is geblokkeerd. Door simpelweg met een hamer op het slot te tikken, kan het zijn dat het los schiet en dat u het slot weer kunt openen.
Een kettingslot is vrijwel niet open te krijgen. De meeste kettingsloten zijn daarnaast ook nog gemaakt van gehard staal, dus dat is echt geen doen. Het enige middel dat je kunt gebruiken om het slot te openen is een slijptol.
Je kunt dit het makkelijkste doen door het haarspeldje voor een halve centimeter in een slot te voeren en dan de haarspeld te buigen. Als je hem er dan weer uithaalt heb je een mooie buiging.
Het is belangrijk dat er niet te diep wordt geboord, anders breekt de meenemer af. Als de meenemer afbreekt wordt het lastiger om het slot te openen. Na het boren kan je met een schroevendraaier de kern van het cilinderslot draaien, zo kun je het cilinderslot openen zonder sleutel.
Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om. Echt stevig is de Poolse sleutel niet: na zeven diefstallen zou hij al afbreken. “Goedkoop is hij ook niet,” zegt Jeroen van het fietsenbedrijf.
Zet daarom uw fiets vast aan een boom, fietsenrek of lantaarnpaal met een combinatie van ringslot en insteekketting. Dit zorgt ervoor dat uw fiets goed beveiligd is, omdat deze óók ergens aan vaststaat. De dief zal dus ter plekke met het forceren van de sloten aan de gang moeten.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Op jouw fietssleutel staat een nummer. Deze kun je opgeven op de site van AXA, waarnaar je een nieuw slot kunt bestellen. Het kost niet veel, de verzendkosten bedragen vaak slechts een euro.
Als een oud slot geopend moet worden ligt de focus op het insteken en draaien van de sleutel. Binnen deze draaibeweging komt de sleutel zodanig in aanraking met het slot dat de deur open klikt. Afhankelijk van het slot, draait deze mee met de sleutel.
WD-40 werkt bijvoorbeeld maar tijdelijk en blijft in het slot zitten, waardoor er vuiligheid in het cilinderslot komt.
Kijk het type slot na
Fietsslot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'.
Dit kunt u doen door bijvoorbeeld wat smeerolie of siliconenspray in het slot te spuiten, maar u kunt ook de sleutel zelf invetten en die in het slot steken. Hebben deze maatregelen niet geholpen, dan kunt u nog uitproberen of het helpt om zachtjes met een hamer op het slot te tikken.
Cilinderslot met slotspray of WD-40
Voor cilindersloten is speciale slotspray veruit het beste. Het is namelijk vetloos. Zo trekt het geen extra vuil aan wat gewone smeerolie wél doet. En dan ben je op den duur nog verder van huis.