Een cabriodak (softtop) kun je het beste schoonmaken met speciaal daarvoor bedoelde cleaner (of groene zeep) en een zachte borstel. Maak het dak goed nat, breng de cleaner aan en wrijf het er met de borstel goed in. Nadat het sop er goed is ingetrokken kun je het dak afspoelen en hij is weer fris!
Een goed onderhouden kap kan minimaal 10 jaar mee. Uiteraard zijn er een aantal variabelen die de levensduur van een cabriokap in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden. Allereerst gaat dat om de plek waar je je auto parkeert. Als de auto in een garage staat, is de levensduur duidelijk langer.
Ons advies luidt dan ook om minstens 1 keer per jaar het stoffen cabriodak te laten reinigen en impregneren, een dienst die het hele jaar door beschikbaar is.
Door de softtop schoon te maken met RaggTopp cleaner, wordt het vuil verwijderd en zal de softtop er mooier (lees: zwarter) uitzien. Cabriokappen gemaakt van Sonnenland stoffen (van Haartz, de originele stof dus) verkleuren niet, omdat de buitenlaag geheel synthetisch is.
Bij het reinigen van een cabriodak zijn er eigenlijk slechts drie dingen nodig: een borstel, groene zeep en gedemineraliseerd water.Meng de zeep met het water en wrijf het cabriodak langzaam en niet te hard in. Hierdoor worden vlekken gelijkmatig uit de stof gewreven.
Waterafstotend dak
“De vezels van het stoffen dak zouden beschadigd kunnen worden. Maar in onze wasstraat kunt u gewoon terecht met uw cabrio, zelfs met soft-top.” Aan de klant wordt uitgelegd hoe het wassen eraan toe gaat: “Met een veilige hoge druk wordt in de wasstraat eerst het stoffen dak schoongemaakt.
Met een linnen kap (softtop) wordt het heel sterk afgeraden om door de wasstraat te gaan.
Er zijn speciale coatings voor stoffen en pvc cabriodaken, zoals RaggTopp Fabric Protectant (stoffen kap) en RaggTopp Vinyl Protectant (pvc kap). Reinig uw cabriokap regelmatig met (warm) water en een zachte borstel. Indien uw kap optimaal geïmpregneerd is, is schoonmaken met water voldoende.
Voor cabrio's met een hard dak en bij de meest recente modellen is het winterseizoen geen probleem. Maar vooral bij oudere cabrio's met een softtop kun je het beste de kap in de winter verwijderen en een hardtop plaatsen.
Gebruik een speciale cabriodak impregneer zoals 303 Fabric Guard om de kap te beschermen tegen water en vuil. Dit kun je doen door het product op de kap te sprayen en deze over de cabriokap te wrijven. Laat de impregnerende laag goed intrekken en drogen voordat je de cabriodak weer gebruikt.
Wat kost een dak reinigen en impregneren? Bij een standaard pannendak betaalt u gemiddeld €8,- tot €12,- per m² voor het reinigen en nog eens €15,- tot €25,- per m² voor het impregneren. De kosten voor het reinigen en impregneren van het dak zijn gemiddeld €23,- tot €37,- per m².
Voordelen impregneren dakpannen
Dakpannen worden minder snel vochtig. Het voorkomt vorstschade en afschilferen. Het voorkomt verkleuring en vervuiling. Het voorkomt algen groei en schimmels.
Je cabriolet nooit met een hogedrukreiniger reinigen of door de wasstraat rijden. De wasstraat is de krasstraat. Harde borstels beschadigen de kap en de achterruit (vaak van polyglas).
We lichten een paar vormen uit. Cabriolet (cabrio) is de standaard benaming voor een auto zonder dak, maar eigenlijk is cabriolet de definitie van een 4-persoons auto waarvan je het dak kunt inklappen. Dit dak kan een hardtop of softtop zijn.
Soms ontkom je er niet aan om ook in de wintermaanden met je cabrio te rijden. Daarom in dit artikel de vraag: zijn cabrio's te koud om in de wintermaanden mee te rijden? Het antwoord is nee, een cabrio is niet te koud voor de winter. Hard top cabrio's zijn qua isolatie te vergelijken met een dichte auto.
Van sommige merken kunnen wij de cabriokap met vervanging aanbieden voor al € 1.000 terwijl er ook exclusieve merken zijn waarvan de cabriokap met vervanging zelfs € 10.000 kan gaan kosten.
Voor overtuigde cabriorijders maakt een graad meer of minder niet uit. Vanaf een buitentemperatuur van plusminus 18 graden wordt met open dak gereden, zo gezegd om van de vrijheid en van het contact met de natuur te kunnen genieten.
Wanneer u 30 km/u rijdt in een stevige regenbui, is het aan te raden om het dak toch dicht te doen. Zo ook bij 50 kilometer per uur. Echter zult u, in de voorzijde van de auto, in de meeste cabrio's wél droog blijven bij een snelheid van 80 km/u. Ook de regen heeft een beslissende rol.
De klassieke bandana is een vierkante katoenen sjaal met patroon. Door de praktische vorm kan de doek op veel verschillende manieren worden gebruikt en gecombineerd. Of het nu gaat om een ritje in een cabriolet á la Hepburn of om het hoofd gebonden als bij een piraat - de hoofddoek kan alles.
Van nature zijn dakpannen behoorlijk waterafstotend, zeker als ze een glazuurlaag of beschermende coating hebben. Zodra een dak echter wat ouder wordt, kan het een goed idee zijn om de dakpannen waterafstotend te maken met een speciale behandeling. Je gaat de dakpannen dus impregneren.
Impregneer de bank door de impregneerspray gelijkmatig te verdelen over de bank. Lees voordat je begint de instructies goed door. Zo weet je bijvoorbeeld op welke afstand je moet sprayen en hoe lang je het product moet laten drogen. Voordat je de bank (weer) kunt gebruiken moet de impregneerspray goed zijn opgedroogd.
Het impregneren zorgt ervoor dat de dakbedekking waterafstotend wordt, wat resulteert in minder water en vuil dat in je dak kan binnendringen. Maak je dakpannen, leistenen of dakplaten waterafstotend en voorkom schimmels, vuil en lekkage!
Een keer per maand schoonmaken is geen overbodige luxe, vooral als het cabriodak van stof is gemaakt. Hoe regelmatiger je dit doet, des te minder tijd het kusje kost.
Groene zeep, afwasmiddel of allesreiniger zijn handige schoonmaakmiddelen die voor veel dingen gebruikt kunnen worden. Helaas geldt dit niet voor het wassen van je auto.
Er zijn speciale wasstraten, die beter geschikt zijn voor cabrio's, namelijk de zogenaamde 'lappenwasstraten'. U mag met een cabrio met een glazen ruit wel door de wasstraat, maar niet te vaak. Neem altijd het goedkoopste wasprogramma zonder cold- of hotwax.