In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe je snel kunt afvallen, waarom slapen gezond is) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met lastige pubers).
Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website. Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.
Tijdens het schrijven van een blog zijn er gewoon veel minder regels dan bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een nieuwsartikel. Een blog heeft vaak een eigen stijl, namelijk die van de schrijver. Dit geeft tevens een bepaalde herkenbaarheid aan je blog.
Een blog schrijven kost mij gemiddeld zo'n 10 uur tijd.
Een enkele keer lukt het in 5 uur en soms doe ik er langer dan 10 uur over. Blogs van 600 woorden schrijf ik niet. Mijn gemiddelde blog telt minstens 1200 a 1500 woorden. Ook blogs van 2000 a 3000 woorden zijn voor mij beslist geen uitzondering.
Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden. Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en dan is je blog nog waardevoller. Houd een maximum van 3000 woorden aan.
Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je blog te plaatsen. Met de gratis opties van WordPress en Blogger bouw je in een handomdraai een professionele blogsite, maar ook op Facebook en LinkedIn kun je direct je blog plaatsen.
Begin een blog en je wordt meteen geconfronteerd met één van de grootste uitdagingen: het vinden van voldoende onderwerpen om over te bloggen. Leren bloggen start niet alleen maar met leren schrijven. Leren bloggen start ook met de juiste onderwerpen aanslaan. Denk daarom eerst in thema's van je blog.
Een blog kan als doel hebben om informatie te delen en te reflecteren informatie op de informatie van anderen.
Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog.
De prijs voor het laten schrijven van een blog varieert van €10 tot wel €400 of meer. De kosten hangen af van het onderwerp, de lengte en van de skills of ervaring van je tekstschrijver.
De minimale lengte voor een blog is daarom 300 woorden. Als tekstbureau adviseren we zelf vaak minimaal 500 woorden, omdat je dan ook écht iets informatiefs kunt schrijven. Maar als je een supergoed verhaal hebt van 350 woorden, dan is dat ook prima.
Om je een idee te geven: ik schrijf gemiddeld, met de nadruk op gemiddeld, 500 woorden per uur. Ongeveer een A4'tje. Maar met sommige teksten haal ik makkelijk een paar duizend woorden.
Bij een lifestyle blog heb je alleen een leeftijd, maar geen gedeelde interesse. Makkelijker lezers binden: Schrijf je over één onderwerp, dan weten lezers wat ze kunnen verwachten. Je bouwt dus sneller een netwerk om je heen met bezoekers die regelmatig terug zullen keren.
Blogger is een gratis service van Google en één van de meest gebruikte gratis platformen voor beautybloggers, mamabloggers, DIY-bloggers, etc. Vaak beginnen bloggers met Blogger.com, omdat deze tool erg bekend én eenvoudig in gebruik is. Werkt zeer eenvoudig. Een blog is binnen een paar seconde gemaakt.
Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen.
Belachelijk simpel, eigenlijk. Je gaat naar je persoonlijk Facebook-profiel en kies in het tabblad Meer voor de optie Notities. Klik rechtsboven op Notitie toevoegen. Die notitie wordt dus je blogbericht.