Voor het schrijven van een activerende tekst begin je dus actief en overtuigend, met call-to-actions erin verwerkt. Zo maak je jouw lezers eerst enthousiast, voordat je ze vraagt om actie te ondernemen. Zelf liever geen tijd kwijt aan het schrijven van een activerende tekst?
Activerende teksten hebben als doel om de lezer aan te zetten tot actie: hij/zij moet iets gaan doen!
Amuserende teksten (diverterend)
Dit zijn teksten die een verhaal vertellen. Ze zijn bedoeld om de lezer te vermaken. Je leest ze voor je plezier.
Wanneer de schrijver tot doel heeft je te vermaken, zal hij of zij met een grappig of spannend verhaal komen in de vorm van een boek (roman), een kortverhaal, een gedicht of een strip. Deze soorten teksten zijn vaak op één manier te begrijpen, namelijk de wijze waarop de schrijver wil dat je het verhaal leest.
Een commerciële tekst is een activerende tekst die de bezoeker van je website aanspoort tot het nemen van actie. Gebaseerd op feiten, geen fabels en mooi weer verhalen.
Een commercial is een reclameboodschap met als doel de kijker of luisteraar aan te zetten tot een actie zoals de aankoop van een product. Het kan ook het Engelse woord voor commercieel betekenen.
Een verkoopverhaal dat jouw product of dienst als oplossing verbindt aan het probleem, de behoefte en de situatie van de klant.
Activerende werkvormen zetten studenten actief aan het werk met de studiestof, waarbij ze academische vaardigheden ontwikkelen en waar- bij gebruik gemaakt wordt van situaties uit de praktijk. Deze werk- vormen prikkelen studenten om actief aan het werk te gaan met kennis.
Activerende didactiek is gericht op de ordening van het aanbod en op de werkvormen die de leraar gebruikt. Daarmee stimuleert hij de hersenen van zijn leerlingen, zodat leerlingen actief worden. Door een activerende didactiek stimuleert de leraar de (denk)activiteit van zijn leerlingen.
Een tekst heeft als doel overtuigen als de schrijver wil dat de lezer de mening van de schrijver overneemt. Als het doel overhalen is, probeert de schrijver de lezers wel of niet iets te laten doen. Het doel is de lezers te activeren.
Commercieel is een woord dat wordt gebruikt bij personen, bedrijven en-of overheden die als doel hebben winst te maken. Commerciële personen, bedrijven en overheden handelen en denken altijd in de geest van de klant.
NietCommercieel betekent niet primair bedoeld voor of gericht op zakelijke of financiële compensatie.
Non-profit houdt in dat het maken van winst geen doel is.
Een activerende tekst is een tekst die als doel heeft dat jij actief iets gaat doen. Dat kan bijvoorbeeld een tekst zijn om jou te activeren om iets te komen, maar ook bijvoorbeeld om gezonder te gaan eten of meer te gaan sporten etc. Een overtuigende tekst is een tekst die jou wil overtuigen.
De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
De lezer een mening vertellen, iemand vertellen wat je van iets vindt. Voorbeelden: dagboek, weblog, liefdesbrief, ingezonden brief, boek- of filmbesprekingen.
Voor een overtuigende tekst is het belangrijk dat je nadenkt over jouw woordkeuze en zinsopbouw. Hoewel je met twee verschillende zinnen hetzelfde kan bedoelen, zal de uitkomst compleet verschillen. Een klein verschil in het gebruik van woorden kan aan het eind bepalen of je de ander WEL of NIET hebt overtuigd.
Amuserende teksten zijn bijna altijd fictie (zie opmerking hieronder), maar ook bijvoorbeeld een column zal vaak naast informerend en overtuigend ook amuserend willen zijn.