Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Zowel 4-takt als 2-takt motoren zijn beiden verbrandingsmotoren, waarbij de kracht wordt geleverd door een ontbranding die een zuiger in een cilinder naar beneden duwt. Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.
Vroeger was de verhouding ongeveer 1 liter olie per 25 liter benzine (1:25). Tegenwoordig mag er nog een max zijn van 1:50. Voor het mengen is dan speciale 2-takt olie nodig, gewone motorolie kan de motor vervuilen.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
Gewoon standaard 1:50 doen. Dat is 20ml olie per 1 liter benzine. Oftewel 100ml olie per 5 liter benzine.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij. Voor standaard brommers is half synthetische olie prima.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken.
Bij 2-takt scooters met een apart olietankje wordt de olie in de carburateur of door middel van het injectiepompje gemengd met de benzine. De olie is net als bij alle andere motoren verantwoordelijk voor de smering en zorgt ervoor dat de bewegende onderdelen soepel blijven bewegen en niet vast komen te zitten.
Je kunt Aspen gebruiken in alle machines waarin je gewone benzine of diesel tankt.
-Tank in Jerrycan gewoon een liter of wat. Dan meng je per liter 25cc olie (1 op 40 dus) voor synthetische olie. Gebruik je Castrol A747 dan 1:30 (33cc per liter) mengen. Voor het afmeten gebruik je een maatbekertje of een injectiespuit.
Om de draaiende delen toch te kunnen smeren, moet je aan de benzine een hoogwaardige 2-takt olie toevoegen. Deze brandstof voor tweetaktmotoren noemen we mengsmering vanwege het mengen van tweetaktolie met benzine.
Als de schaal 1 : 100 is, weet je dat 1 centimeter op de tekening hetzelfde is als 100 centimeter in het echt.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Het verschil zit hem in de kosten en de levensduur van het product: semi-synthetisch 2-takt olie is goedkoper, maar gaat iets minder lang mee. 2-takt motorolie kun je gebruiken voor een bromfiets, motorfiets, scooter, auto, generator, grasmaaier of kettingzaag.
Kroon olie maakt uitstekende olie met toegevoegde dopes, mijn wagens heb ik al jaren op de MSP 5/w40 van Kroon. Voer je kenteken in en je weet precies welke je moet hebben. O, maar er zijn zat andere merken die ook goede kwaliteit leveren hoor.