Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of product om opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders te overtuigen van jouw idee. Om deze decision makers te overtuigen is het belangrijk dat jij, in korte tijd, de andere kant van de tafel overtuigt van jouw aanpak.
Hoe lang duurt een elevator pitch? Een elevator pitch duurt ongeveer zestig seconden. Afhankelijk van de inhoud en de boodschap van de pitch, is het mogelijk dat de pitch iets langer of korter wordt.
Een pitch is een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Het liefst wil je dat de andere partij laaiend enthousiast wordt van jouw verhaal. Het doel kan van alles zijn: van het binnenslepen van een opdracht tot je collega overhalen om met jouw idee aan de slag te gaan.
Pitchen: eindig met een pakkende vraag
Door je pitch af te sluiten met een vraag zorg je ervoor dat er geen abrupt einde ontstaat na het verhaal. Het is duidelijk dat je pitch af is en je geeft je gesprekspartner de mogelijkheid in te haken op jouw verhaal. Zo kun je het gesprek voortzetten op een dieper level.
De Elevator Pitch is dus een korte krachtige presentatie (+/- 1 min) waarin je prikkelt en enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De basis voor een Elevator Pitch is zelfkennis. Een pitch kan je voorbereiden, waardoor die op een sollicitatie krachtiger kan overkomen.
Het is niet eenvoudig om de ideale lengte van je presentatie vast te stellen. Daarom is het raadzaam de lengte af te stemmen op de context waarin je spreekt en het doel dat je beoogt. Daarbij is het verstandig om voldoende afwisseling in je presentatie te verwerken, zeker als je langer dan twintig minuten spreekt.
In die setting is de elevator pitch een mooie manier om jezelf kort en krachtig te presenteren. Je vertelt spontaan, levendig en concreet wat je doet, voor wie en waarom. Ook deze pitch eindig je met een vraag of een verzoek. Op die manier nodig je de ander uit om te reageren en ontstaat er een gesprek.
De sales pitch is een instrument dat de verkoper helpt bij de voorbereiding van zijn presentative tijdens het verkoopgesprek met de klant en dat bestaat uit het analyseren van drie basiselementen: de beschrijving van het product (goederen of diensten), de algemene bedrijfsinformatie en de klantkenmerken.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.