Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Ga naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden → Tussenrekening balans → Nieuwe boeking. Vul als boekingsdatum de eerste dag van nieuwe boekjaar in, bijvoorbeeld: 01-01-2020. Vul bij omschrijving in Beginbalans of Openingsbalans. Maak voor elke grootboekrekening een nieuwe boekingsregel en vul het saldo in.
Met de beginbalans of openingsbalans begin je iedere periode in de boekhouding. In principe ziet die er hetzelfde uit als een reguliere balans, maar in dit geval zet je dus alle cijfers voor het begin van een bepaald tijdvak of project op een rijtje.
Er kunnen verschillende soorten balansen onderscheiden worden. De belangrijkste daarvan zijn de massabalans, de molbalans, de energiebalans en de impulsbalans.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Er zijn fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen.
Een balans is een overzicht waarin staat welke bezittingen een bedrijf heeft én met wat voor soort vermogen deze bezittingen zijn gefinancierd. Voorbeelden van bezittingen kunnen zijn: gebouwen, machines, voorraden en geld. Een bedrijf begint eigenlijk zonder bezittingen; dus met niets.
Waarom is de balans altijd in evenwicht? In principe zie je op de balans hoe je de activa die je bezit kunt betalen met de passiva. Daarom moeten de activa en passiva altijd met elkaar in evenwicht zijn. Daarmee zorg je ervoor dat je jouw financiën beter kunt verantwoorden.
Ga naar de beginbalans boeking en controleer het saldo van je dagboek bank. Komt dit overeen met het eindbedrag op de kolommenbalans van vorig boekjaar? Als dat niet zo is, dan zijn er na het boeken van de beginbalans nog boekingen gemaakt in het vorige boekjaar.
Een balans opstellen in Excel kun je zelf doen. Een balans bestaat uit twee kolommen en deze kun je in Excel eenvoudig naast elkaar zetten. Vul vervolgens al je bezittingen en schulden in deze kolommen in. Tel de bedragen van iedere kolom op en het verschil tussen je bezittingen en schulden is je eigen vermogen.
Verschil activa en passiva
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
De balans is een verplicht onderdeel van de jaarrekening. In de jaarrekening staat zowel de begin- als eindbalans over een periode. Meestal is dat een jaar. De eindstand van het voorgaande jaar is de beginstand van het volgende jaar.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Op de kolommenbalans staat aan het einde van het boekjaar een bepaald resultaat. Dit kan een winst of verlies zijn. Het systeem boekt dat resultaat niet automatisch af naar het Eigen Vermogen. Hiervoor dient een memoriaal boeking gemaakt te worden.
De balans: een introductie
Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva. Debet en credit zijn afgeleid van het Latijn.
De beginbalans ook wel startbalans genoemd, is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en het eigen vermogen aan het begin van een periode. Meestal zijn de cijfers van de beginbalans gebaseerd op de eindbalans van de voorgaande periode.
Het positieve saldo kan als het ware worden gereserveerd voor de toekomst. Maar eigen vermogen kan ook afnemen door een negatief resultaat (verlies), dus als er in een jaar meer kosten zijn dan inkomsten. Eigen vermogen kan ook op andere manieren toenemen of afnemen.
Het eigen vermogen is een eenvoudige berekening van alle bezittingen minus de schulden. In formule kun je dit dus als volgt berekenen: eigen vermogen = bezittingen – schulden.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan.
Wat betreft de vaste activa is de balanswaarde gelijk aan de aanschafwaarde minus de afschrijving/waardedaling op de vaste activa tot het moment waarop de balans wordt opgemaakt.
De balansposten zijn een overzicht van de bezittingen, het vreemd vermogen (schulden) en het eigen vermogen van jouw entiteit, zoals een onderneming, instelling of persoon. De balans bestaat uit twee kolommen die met elkaar in evenwicht moeten zijn.
Definitie: De mate waarin de omzet van een bedrijf zich verhoudt tot de waarde van de vaste activa van dat bedrijf. Interpretatie: Deze KPI meet hoe efficiënt een bedrijf zijn vaste activa inzet voor het genereren van omzet.
De belangrijkste posten in een resultatenrekening zijn: Omzet: de opbrengsten van de levering van goederen en/of diensten in het afgelopen jaar. Kostprijs omzet: de kosten die betrekking hebben op de omzet, zoals de inkoop van goederen. Het verschil tussen de omzet en de kostprijs omzet is de brutomarge.