Afhankelijk van prikkels vanuit de omgeving worden verbindingen tussen neuronen afgebroken of juist aangelegd. Dat betekent dat hersenen een hoge plasticiteit hebben: de hersenen veranderen fysiek als ze leren van relevante input vanuit de omgeving.
Een aantal hersencellen maken contact en geven een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een paadje vormt zich. Als je dit blijft herhalen, verandert er iets in die verbinden. De cellen kunnen gemakkelijker contact met elkaar maken en worden goede vrienden.
Tussen de 20 en 25 jaar zijn de hersenen biologisch gezien volgroeid. Hoewel de hersenen niet meer groeien, betekent dit niet dat je hersenen daarna niet meer veranderen. Dit gebeurt namelijk je hele leven lang. Wanneer je nieuwe dingen leert of traint, worden verbindingen gemaakt of versterkt.
De prefrontale en motorische cortex, de basale ganglia en het cerebellum sturen beweging aan. Beweging heeft een positieve invloed op de prefrontale cortex, de hippocampus en andere hersendelen, die weer betrokken zijn bij leren en geheugen.
Fit brein. Zweedse onderzoekers ontdekten dat drie maanden intensieve taaltraining er al voor zorgt dat de hippocampus, een deel in de hersenen dat belangrijk is voor ons geheugen, groeit. Dit is ook het gedeelte dat bij Alzheimerpatiënten wordt aangetast. Het leren van een nieuwe taal houdt de hersenen dus fit!
Iedereen die al een taal spreekt, kan ook een vreemde taal leren. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de een makkelijker een taal oppikt dan iemand anders.
Je onthoudt 90% van de informatie die jij een ander leert óf wanneer je direct de informatie toepast die je leert. Neem je informatie tot je en pas je dat op een later moment toe, dan onthoud je 75% van de stof. Ga je met anderen in discussie over het onderwerp, dan onthoud je 50% van de informatie.
Het breinnetwerk dat verantwoordelijk is voor het ervaren van emoties is het limbisch systeem. Hersengebieden die onderdeel zijn van het limbische systeem zijn onder andere de amygdala, de hippocampus, de nucleus accumbens, en delen van de frontale cortex. Het limbisch systeem zit diep in de hersenen.
Tussen de 20 en 25 jaar zijn de hersenen biologisch gezien volgroeid. De hersenen groeien niet meer, maar veranderen nog steeds. Tot op hoge leeftijd kunnen er nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt.
Ongeveer 75% van de mensen met hersenschade herstelt in een bepaalde mate als ze de juiste behandeling krijgen. Naar schatting herstelt 25% uiteindelijk helemaal, 25% gedeeltelijk en nog eens 25% enigszins (Cox et al., 2004). 25% van de mensen met alcoholgerelateerde hersenschade herstelt - ondanks behandeling - niet.
Spaanse onderzoekers ontdekten dat mensen minstens tot hun 87ste nog nieuwe hersencellen kunnen aanmaken. Bij andere diersoorten was al aangetoond dat de aanmaak van hersencellen doorgaat, vertelt neurobioloog Paul Lucassen in Nieuws en Co, maar er is al lange tijd discussie over of het bij de mens ook zo werkt.
Dit zijn de zogenaamde breinprincipes: focus, herhalen, emotie, voortbouwen, zintuiglijk rijk en creatie. Door de 6 Breinprincipes® toe te passen, creëer je sterke neurale verbindingen. En daarmee versterk je het rendement van lessen, trainingen of ontwikkeltrajecten en stimuleer je de motivatie van deelnemers.
In een stresssituatie geeft het brein een seintje aan de hersenen om adrenaline en cortisol aan te maken waardoor de hartslag, bloeddruk en de ademhaling omhoog gaan. Hierdoor ben je alert, kun je je beter focussen én werkt het geheugen uitstekend. Wanneer het stressmoment voorbij is zakken de stresshormonen weer.
Mensen leren vooral vanuit de praktijk, vanuit een concrete (werk)situatie en dit door zich al dan niet samen met anderen verder te bekwamen. Het meeste wat mensen leren komt spontaan en niet bewust tot stand.
Leren gaat ook over vaardigheden veroveren. Soms gaat dat over het toepassen van schoolse kennis. Andere keren is het meer praktisch, bijvoorbeeld hoe je handig een tafel timmert of een muur schildert. Leren is dus een activiteit waardoor je kennis en/of je vaardigheden (je ' kunde') toenemen.
Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben. Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
Een paar getallen uit het onderzoek: 85% leert het meest in een informele setting op de werkvloer. 15% van de respondenten zegt vooral 'kennis' op te doen tijdens cursussen. Onder het begrip 'kennis' valt ook vaardigheden.
En als je van kindsbeen af tweetalig wordt opgevoed? Kan je dan ook meerdere moedertalen hebben? UGentenaar Evy Woumans doet onderzoek naar meertaligheid en concludeert dat het niet zo ongewoon is om meerdere moedertalen te hebben.
Taalniveau A1 (heel eenvoudig)
Je bezit de basiskennis van de taal. Dat betekent: je begrijpt eenvoudige woorden en zinnen die gaan over vertrouwde onderwerpen. Je kan jezelf bijvoorbeeld voorstellen of uitleggen waar je woont.
Polyglot = Een polyglot is iemand met een hoge graad van taalbeheersing in verschillende talen.