Handtekeninglegalisatie op een notariële akte niet mogelijk Twijfelt u of een document een notariële akte is? Stuur in dat geval een scan van uw document naar de ambassade of het consulaat-generaal. De ambassade of het consulaat-generaal checkt dan of zij uw handtekening op het document kan legaliseren.
Iedere notaris in Nederland is bevoegd uw handtekening te legaliseren. De notaris die uw handtekening legaliseert, kan hiervoor kosten in rekening brengen.
Notarissen zijn sinds 2003 vrij om te vragen wat ze willen voor hun dienstverlening. Daarom lopen de prijzen vaak enorm uiteen. Zo ook voor het legaliseren van een handtekening. Bij ons op de website liggen de prijzen voor legalisatie handtekening tussen de 30 en de 250 euro.
Wat kost legaliseren door het CDC? Legaliseren van documenten kost €10 per document. U kunt meteen aan de balie betalen. U kunt alleen pinnen.
Iedere notaris in Nederland kan uw handtekening legaliseren. Het kan ook bij een gemeente. Een notaris kan daarvoor (forse) kosten in rekening brengen.
Legaliseren is een officieel document geschikt maken voor gebruik in een ander land. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte of ongehuwdverklaring. Bij legalisatie wordt gekeken of uw document door de juiste organisatie is afgegeven. Legalisatie gebeurt met een stempel of sticker.
Legalisatie is een procedure om documenten geschikt te maken voor gebruik in het buitenland. Dit doet u door een apostille aan te vragen bij de rechtbank of het document via het Consulair Dienstencentrum (CDC) te legaliseren.
Als u legalisatie van een handtekening aanvraagt omdat u bijvoorbeeld een erfenis wilt regelen in het buitenland of een belangrijk document naar het buitenland wilt sturen: hoelang de legalisatie geldig is, hangt af van welke instantie om de legalisatie vraagt of naar welk land u het document stuurt.
Een advocaat mag pas overgaan tot het legaliseren van een handtekening als hij ervoor kan instaan dat die handtekening onder de akte is geplaatst door degene die in de betreffende akte wordt bedoeld.
Waar kan ik mijn handtekening laten legaliseren? Je kan je handtekening bij iedere notaris in Nederland laten legaliseren. De notaris die jouw handtekening legaliseert, kan hiervoor kosten in rekening brengen. De kosten kunnen sterk verschillen per notariskantoor.
Legalisatie bewijst dat:een officiële instantie het document heeft afgegeven. de handtekening en de zegel of stempel op het document echt zijn. de vorm van het document klopt.
Apostille aanvragen
In Nederland haalt u een apostille bij een rechtbank. Dit kost geld. U kunt een apostille zelf aanvragen, maar u kunt dit ook door iemand anders laten doen. Hiervoor is geen machtiging nodig.
Dit prijsverschil heeft niets te maken met de inhoud van de akte, maar met de hoeveelheid tijd en werk die de notaris aan het dossier besteedt. Het gemiddelde notaristarief ligt tussen de € 200 en € 300 per uur. Door zelf online je gegevens in te vullen, bespaar je de notaris tijd en dus kosten.
Een legalisatie is een bevestiging van wie een bepaald document heeft getekend. Met het legaliseren van een handtekening op een document maak je het document geschikt voor gebruik in het buitenland. Sommige landen verplichten de legalisatie. Zonder legalisatie blijven je goederen aan de grens staan.
“Je kunt ten alle tijden in Nederland je handtekening veranderen, maar dan moet je ook de handtekening van je rijbewijs, bankrekening en andere relevante dingen laten vervangen”, zegt Verhulst.
Artikel 8.1, 2° van het Burgerlijk Wetboek definieert de handtekening als "een teken of een opeenvolging van tekens, aangebracht met de hand, elektronisch of via ieder ander procedé, waarmee een persoon zich identificeert en waaruit zijn wilsuiting blijkt."
Een nieuwe handtekening gebruiken, bijvoorbeeld bij de bank
De nieuwe handtekening geeft in de praktijk, ook bij officiële instanties, geen problemen: Bij het aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs, dien je te melden dat je een andere handtekening hebt; Bij ING kun je een handtekeningkaart opvragen.
Je mag dus gerust je handtekening veranderen, maar dan is het slim om die nieuwe krabbel ook aan te passen op je paspoort, rijbewijs, testament, het door te geven aan je bank en aan alle andere relevante instanties. Hoe vaak mensen hun handtekening veranderen, is niet bekend.
Naar Nederlands recht is een schriftelijke overeenkomst hoe dan ook niet verplicht (behoudens een aantal uitzonderingen). Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen. Bewijsrechtelijk stuit dat wel tegen een aantal problemen aan.
De legaliserende ambtenaar controleert de echtheid van het document en legaliseert het document op elektronische wijze of brengt een sticker aan op het voorgelegde document. Dit gebeurt via een informaticasysteem (eLegalisation). Als je je document voorlegt ter legalisatie, wordt het document in het systeem ingebracht.
Vraag bij de organisatie waar u uw document wilt gebruiken hoe oud uw document mag zijn. Het CDC kan documenten ouder dan 1 jaar niet altijd legaliseren.
In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis.
Om te beginnen zijn de maximale administratieve kosten van de notaris bij de aankoop-en kredietakte vanaf januari 2023 vastgelegd op 1.250 euro. Ook de notaris zelf levert een slok op de borrel in. Zijn ereloon op de aankoopakte ligt vanaf nu gemiddeld 10 procent lager, en op de kredietakte zelfs 20 procent.
Nu zijn we bij misschien wel het leukste gedeelte aanbeland: wat verdient een notaris? Want na zo'n lange en moeilijke weg naar de functie, wil je hiervoor wel beloond worden, toch? Goed nieuws: dat word je zeker. Het salaris van een notaris in 2024 ligt tussen de € 4.500 en € 6.000 bruto per maand.