Snel door het hele boek heen bladeren helpt je als je delen gedetailleerder moet lezen. Bekijk de hoofdstuktitels en let op sleutelwoorden (let op cursieve, vette en onderstreepte zinnen). Soms markeren auteurs belangrijke citaten in de kantlijn.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Stimuleer verschillende leesactiviteiten
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Probeer niet tegen uzelf te praten terwijl u leest .
Je kunt ook subvocaliseren, waarbij je in je hoofd tegen jezelf praat terwijl je in stilte leest. Beide gewoontes kunnen je leessnelheid vertragen, omdat spreken een relatief langzame activiteit is. De gemiddelde spreeksnelheid is 250 wpm, wat niet als een erg snelle leessnelheid wordt beschouwd.
Ze staan en lezen, zitten en lezen, lezen in een hoekje en lezen waar ze maar een plekje vinden . Ze worden niet gestoord door afleidingen. Stil lezen verbetert het begrip van studenten omdat het hen helpt zich te concentreren op het lezen in plaats van op de uitspraak.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Maak een lijst met belangrijke details . Afhankelijk van het onderwerp, maak een snelle lijst met belangrijke data, personages, plotpunten of formules. Alles wat je uit je geheugen kunt halen, is een nuttige herhaling in vijf minuten.
De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut.
Leerlingen kunnen hun leesvaardigheid verbeteren door te lezen op een comfortabele plek zonder afleidingen, door de stof te overzien voordat ze gaan lezen, door aantekeningen te maken, door de stof in stukken te verdelen, door pauzes te nemen, door belangrijke stukken hardop te lezen en door te kijken en samen te vatten wat ze hebben gelezen.
Lezen stelt je bijvoorbeeld in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
Regelmatig oefenen is de sleutel tot het verbeteren van leessnelheid en begrip. Dus door technieken als chunking en het minimaliseren van subvocalisatie in uw dagelijkse leesroutine op te nemen, kunt u een efficiëntere lezer worden en meer informatie in minder tijd opnemen.
Onze hersenen hebben dus tijd over en gaan andere dingen doen. Doordat de aanvoer van woorden niet snel genoeg gaat om onze hersenen te voeden, hebben we denk-capaciteit over.We gaan dus onbewust aan andere dingen denken en we zijn afgeleid. Daardoor neem je de tekst die je leest niet altijd goed op.
Doe dit door uw gezicht te ontspannen en uw blik op de pagina te "verzachten" of te verbreden, zodat u woorden niet langer als afzonderlijke, afzonderlijke eenheden ziet . Terwijl u dit oefent, zullen uw ogen sneller over de pagina springen. Laat vervolgens, wanneer u het einde van een regel nadert, uw perifere zicht uw oog naar de laatste set woorden brengen.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.