Intensief lezenJe gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.
Intensieve leesactiviteiten bestaan onder andere uit het scannen van een tekst op zoek naar specifieke informatie om waar of onwaar-stellingen te beantwoorden of om hiaten in een samenvatting op te vullen, het scannen van een tekst om koppen aan paragrafen te koppelen en het scannen van rommelige paragrafen en deze vervolgens zorgvuldig te lezen om ze in de juiste volgorde te zetten.
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Lees de tekst snel door .
Als je niet alles begrijpt, lees dan verder. Als je helemaal niets begrijpt, lees dan verder. Je krijgt later meer dan één kans om terug te keren naar de tekst. Als je een boek leest, pas deze strategie dan toe op bijvoorbeeld één hoofdstuk per keer.
Antwoorden. Effectief lezen vereist een scala aan vaardigheden, maar twee opvallende vaardigheden zijn ** begrip** en **kritisch denken** . Deze vaardigheden zijn essentieel om niet alleen informatie te absorberen, maar ook om er zinvol mee om te gaan.
Globaal lezen
Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's. Je activeert dan jouw voorkennis en je kunt de inhoud van de tekst al een beetje voorspellen.
Enkele voorbeelden van intensief lezen zijn:
Artikelen of redactionele artikelen in tijdschriften zoals The Economic and Political Weekly. Blogposts over verschillende onderwerpen, variërend van wetenschap en technologie tot kunst en cultuur. Korte verhalen of poëzie met lagen van betekenis. Bedrijfsrapporten vol met belangrijke informatie, cijfers en data.
Veel lezen en TV-kijken is slecht voor de ogen. nieuws Steeds meer mensen kampen met bijziendheid. Recent onderzoek onder kinderen laat een forse toename zien. Ook een derde van de sterk bijziende volwassenen krijgt nog voor het pensioen met ernstig slecht zien of zelfs blindheid te maken.
De beste manieren om leesvaardigheden te onderwijzen met behulp van de intensieve aanpak zijn onder andere gerichte fonetische instructie, herhaalde leesoefeningen, begeleide begrijpend lezen activiteiten en gerichte woordenschatontwikkeling . Daarnaast biedt één-op-één of kleine groepsinstructie persoonlijke aandacht en feedback.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
De vier belangrijkste leestechnieken — skimmen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen — kunnen uw leesvaardigheden aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren. Lezen is de hoeksteen van alle studietechnieken.
Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt. Bevries niet.
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken.
Met behulp van deze video leer je alles over vijf verschillende leesstrategieën: oriënterend lezen, globaal lezen, studerend lezen, zoekend lezen en kritisch lezen. We vertellen je waarom je deze strategieën moet begrijpen en hoe je het zelf kunt toepassen.
Dyslexie is een leerstoornis die gepaard gaat met moeite met lezen vanwege problemen met het identificeren van spraakklanken en het leren hoe ze zich verhouden tot letters en woorden (decoderen). Dyslexie, ook wel leesstoornis genoemd, is het resultaat van individuele verschillen in hersengebieden die taal verwerken.
Identificeer het doel van de tekst
Probeer, terwijl u een tekst leest, het doel van de schrijver te identificeren. Ze proberen bijvoorbeeld de lezer ervan te overtuigen dat hun argument correct is, een mening te delen of nuttige informatie te verstrekken. Probeer ook uw eigen doel voor het lezen van de tekst te identificeren.
“Een vast moment kan erg goed werken”, zegt Walraven. “Maar geen vast tijdstip. Je dagindeling varieert per dag, dus kun je beter met jezelf afspreken om voor het slapen te lezen, dan om stipt om 22.00 uur te lezen. Je kunt natuurlijk ook voor een ander moment op de dag kiezen.”