Bouw je schilderij op van magere of schrale verf naar vette verf. Iedere laag moet iets vetter zijn en dus meer olie bevatten. Dit doe je met behulp van je oplosmiddelen. De eerste laag verdun je met een oplosmiddel die de olieverf mager maakt: terpentine, terpentijn of Gamsol.
Acrylverf is een jonge schildertechniek. Het is populair bij zowel beginners als meer ervaren hobbyschilders en professionele kunstenaars, vooral vanwege de veelzijdigheid: als je met veel water en glacis werkt, zijn de kleuren transparant en stralend als in een aquarel.
Je kan het medium direct mengen met de olieverf op je palet, of je penseel in het medium dippen zoals je doet met water. We hebben veel verschillende soorten olieverf mediums. Sommige hebben meerdere eigenschappen tegelijk. Dit kan wenselijk zijn maar soms ook niet.
Olieverf bindmiddel
Het bindmiddel, een plantaardige drogende olie, houdt het pigment bijeen en zorgt ervoor dat de verf aan de ondergrond hecht. Voor de meeste olieverven wordt lijnolie (olie geperst uit lijnzaad) als bindmiddel gebruikt. Maar naast lijnolie wordt soms saffloerolie gebruikt.
Zo is de droogtijd van olieverf veel langer door de olie, terwijl acrylverf juist snel droogt waardoor je snel kan werken. En omdat acrylverf watervast opdroogt kan je goed laag over laag werken. Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf.
Voordelen olieverf:
Kleuren blijven hetzelfde bij droging. Makkelijker om overgangen te maken en te blenden. Langer de tijd om correcties aan te brengen. Kleuren op palet kunnen ingevroren worden en/of kun je een dagje laten staan.
2 tot 14 dagen. De verf kun je verdunnen met medium of (reukloze) terpentine. Op waterbasis: bijvoorbeeld Cobra van Talens.
Uit hoeveel lagen een schilderij wordt opgebouwd, is uiteraard een persoonlijke aangelegenheid. Het is echter aan te raden de verf voor de eerste laag te verdunnen met terpentine of terpentijn. Hoe meer oplosmiddel, hoe magerder de verflaag. Nadat de eerste laag droog genoeg is, wordt de tweede verflaag aangebracht.
Het duurt zeker een half jaar voordat de verf helemaal droog is. Zolang moet je dus wachten om het schilderij in de vernis te zetten. Mensen die met olieverf werken vinden dat langzame drogen erg prettig. Dit maakt het mogelijk om nat-in-nat te werken en op eenzelfde dag nog de kleuren te veranderen.
Linnen is de lievelingsondergrond van olieverfschilders. Linnen kan ook de lange droogtijd van olieverf goed verdragen. De structuur van dit doek is mooi, klassiek, niet te fijntjes maar juist met een beetje karakter. Omdat dit doek zwaarder en sterker is kan het ook strakker worden gespannen dan een katoenen doek.
Verschil White Spirit en Terpentijn
Terpentijn is een meer visceuze substantie, terwijl de White Spirit een meer “waterige” consistentie heeft, die de verf in mixen beïnvloedt, waardoor ze meer vloeibaar en minder controleerbaar wordt. Ook verdampt de White Spirit sneller dan Terpentijn.
Olieverf medium sneldrogend of normaal drogend is om de olieverf te verdunnen en smeerbaar te maken en de hechting op de onderlagen te verbeteren. Deze mediums (verdunningsmiddelen) kunt u naar behoefte mixen voor het gebruik bij technieken die veel lagen verf vereisen, zoals de glacis-techniek.
*WAT KAN IK SCHILDEREN? Begin met leuke dingen en leg de lat niet meteen te hoog. Makkelijke vormen zoals een appel (rond), doos (vierkant), glas (cilinder) zijn een grote uitdaging in het begin. Je kunt hier ook mooie composities van maken en je leert meteen veel over kleurgebruik en lichtinval.
Schilderen met een kwast of gebruik maken van je paletmes om verf aan te brengen. Dikke klodders of dunne laagjes. Verf direct op het doek aanbrengen of eerst op je palet. Er is niets goed of fout, maar het is wel handig om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Leren schilderen is het zelfde
Het is gewoon een vaardigheid en niets meer. Leren schilderen doe je door een aantal technieken onder de knie te krijgen. Met een beetje tijd en moeite krijg je deze schilder technieken onder de knie en zijn ze net als autorijden een gewoonte geworden.
Let op, gebruik niet te veel vernis. Laat het schilderij een dag drogen alvorens het weer op te hangen. De retouche vernis kunt u aanbrengen met een kwast of met een stofvrije doek. Maak steeds de kwast of doek nat en breng de vernis aan met ronddraaiende bewegingen.
Schilderen op papier kan met aquarel, met gouache of met acrylverf. Met olieverf wordt meestal niet op papier gewerkt, maar het kan wel, op goed voorbehandeld papier, net als bij acryl.
Föhn Gebruiken Op Natte Verf: Ja Of Nee? Het korte antwoord is nee. Vooral grotere oppervlakten, groter dan 1 m² kun je beter niet sneller laten opdrogen met een föhn. Als je namelijk probeert om verf sneller te laten drogen met een föhn kunnen er scheurtjes in het verf ontstaan.
Je kan diepte bereiken op de volgende manieren: Door bepaalde kleurcontrasten te gebruiken, met name het warm-koud contrast en het licht - donker contrast. Warme kleuren komen, net als lichte kleuren, naar voren ten opzichte van koele respectievelijk donkere kleuren.
“Het volstaat inderdaad om alles eerst eens goed af te wassen en te ontvetten met ammoniakwater,” reageert Henri Blindeman. “Na het drogen kan je de olieverf mat schuren en dan natuurlijk ontstoffen en vervolgens een geschikte grondlaag aanbrengen (zoals Isoprim van Levis).
Een veilige keuze is een achtergrond kleur die min of meer overeenstemt met de kleur van het onderwerp. Kies dan wel een toonwaarde die afwijkt van het onderwerp. De manier waarop je een achtergrond schildert is belangrijker dan de kleur van de achtergrond op zich.
Gemiddelde droogtijden verf
Wanneer een tweede laag verf aangebracht kan worden, hangt van een aantal factoren af, maar als leidraad kun je de volgende droogtijden aanhouden: Muurverf: 3-5 uur. Lak op terpentinebasis: 16 uur. Lak op waterbasis: 5 uur.
Normaliter met een buitentemp van 20oC kunt u de deur na 10 tot 12 uur ( dus geen 8 tenzij u een versneller aan uw lak toevoegt, of een externe warmte lamp op uw werk richt ) sluiten als 2 uur extra op een mensenleven u niet echt teveel wordt.
Als je toch te snel de tweede laag gaat aanbrengen, dan krijg je een beetje hetzelfde effect als schilderen met een te hoge temperatuur en te hoge laagdikte. De onderste laag is dan nog niet droog, waardoor je echt grote problemen krijgt met de (door)droging van de verf.