Eerst koop je de (lege) pas aan het loket in een metrostation of bij een Tabac (met munten of een creditcard met chip). Hij kost 5 euro, is 10 jaar geldig en gaat vergezeld van een kaartje waar je zelf je naam op moet invullen en een pasfoto (2,5 x 3 cm) op plakken.
Met het "ticket t+" (€ 1,90) kan gedurende 1,5 uur per metro, RER (binnen Parijs) en bus worden gereisd. Ook overstappen is in veel gevallen mogelijk (binnen Parijs). Kaartjes zijn verkrijgbaar op de RATP-stations en bij sommige tabakswinkels.
Een ATA-carnet is na afgifte door KVK 1 jaar geldig. Let op: het bestemmingsland kan eisen dat de goederen het land al binnen dat jaar moeten verlaten, ook als het ATA-carnet zelf nog geldig is.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één.
In 2022 worden in ieder geval de tien-ritten metrokaartjes vervangen door oplaadbare Navigo-passen. In de loop van de tijd zullen individuele papieren tickets ook vervangen worden (de losse kaartjes). Hier vind je onze volledige uitleg over de Navigo Easy pas. Het vervoermiddel in Parijs bij uitstek is de metro.
Hiermee stap je de gehele dag onbeperkt over tussen metro, tram en bus in de regio, zodat je zonder gedoe gemakkelijk van de ene kant naar de andere kant van de stad reist. Reisje ook naar andere steden of gebieden? Dan is de Tourist Day Ticket van € 14,50 waarschijnlijk voordeliger.
Ook Parijs gaat over op een OV-pas, de Navigo. Daarom wordt het papieren metrokaartje gefaseerd afgeschaft in Parijs. Dit is de planning: – In steeds minder metrostations in Parijs zijn papieren carnets (pakketjes van 10) meer te krijgen, alleen losse papieren metrotickets.
Reizen met de metro van Parijs is absoluut niet duur. Je kunt kiezen voor losse kaartjes maar wanneer je langer verblijft in de stad zijn er ook voordelige meerrittenkaarten of meerdaagse tickets te koop waarmee je onbeperkt kunt reizen.
De metro in Parijs werkt heel makkelijk. Er zijn 14 metrolijnen die makkelijke herkenbaar zijn, door dat ze ieder een eigen kleur hebben. De metro in Parijs rijdt van 05:20 tot middernacht 01:20. Er zijn 6 zones en voor iedere zone kun je een ander kaartje kopen dat duidelijk staat aangegeven bij de machines.
De meest populaire mogelijkheden om goedkoop naar Parijs te gaan zijn toch wel de trein en het vliegtuig. Tegenwoordig reis je in een kleine 4 uur al van Nederland naar Parijs. Wanneer je echt snel wilt zijn kun je beter met het vliegtuig naar Parijs gaan. Met het vliegtuig sta in nog geen 1,5 uur in hartje Parijs.
Metrokaartjes (Externe link) kan je kopen bij een loket in een metrostation in Parijs, bij de kaartjesautomaat in een Parijs metrostation of in metro/RER stations: Le ticket T+: te gebruiken voor metro Parijs, RER in Parijs, bus in Parijs en de Parijse voorsteden.
De Parijse metro wordt voor bijna 90 procent van de bezoekers als veilig beschouwd, maar passagiers moeten zich bewust zijn van de risicomogelijkheden bij het gebruik van het openbaar vervoer.
Paris Visite kunt u kopen voor 1, 2, 3 of 5 opeenvolgende dagen, voor een tarief van € 11,65 tot € 63,90 (kinderen betalen de helft van de prijs). Uw Paris Visite-forfait is verkrijgbaar aan de loketten en de automaten.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Over het algemeen is het kraanwater in Frankrijk van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als er bij een kraan een bordje met het opschrift Eau non potable (Geen drinkwater) is aangebracht, kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
Het basistarief wordt vanaf volgend jaar € 1,01. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief 17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.
Geld. De euro is het wettige betaalmiddel in Parijs (en de rest van Frankrijk). Als Nederlander of Belg hoef je daarom geen geld te wisselen. Je kunt in Parijs op redelijk wat plekken met de bankpas betalen (pinnen) of met een grote internationale creditcard zoals Visa, Mastercard of American Express betalen.
Als je veel wil zien op korte tijd is het niet altijd mogelijk om alles te voet te doen. De metro is hier het vervoersmiddel bij uitstek om je te verplaatsen binnen de stad. Ga je voor meerdere dagen, koop dan best meteen een dagpas 'mobilis' of eentje voor meerdere dagen 'Paris visite travel pass'.
Een metro (ook wel ondergrondse of stadsspoorweg) is een vorm van openbaar spoorwegvervoer in grote steden of agglomeraties die gebruikmaakt van een conflictvrije baan (ongelijkvloerse kruisingen). Dat betekent dat de lijn meestal is aangelegd in een tunnel of op een viaduct.
Het OV is OK
Voordelige actietarieven kunnen (veel) aantrekkelijker zijn geprijsd dan een dagkaart. Kijk daarom voordat je op reis gaat even op de website van de vervoerder(s) waarmee je wilt gaan reizen!
Met een barcode ticket kun je altijd direct reizen. Dat is ideaal wanneer je geen OV-chipkaart bij je hebt of als er geen verkoopautomaat in de buurt is. Je kunt ermee in- en uitchecken bij alle bussen, trams en metropoortjes van de RET.
Met de 'RET 1 dag' (RET dagkaart) kun je 1 dag onbeperkt reizen met de RET. Dit is een gemakkelijk reisproduct voor toeristen en dagjesmensen.