Reacties. In Nederland is het voeren van een vlag niet verplicht maar dat is het in sommige andere landen wel. In België en Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om de vlag van je thuisland te voeren.
Wat je aan boord moet hebben bij een snelle motorboot
Registratiebewijs; Dodemansknop (het koortje moet om); Reddingsvesten voor iedereen aan boord aanwezig; Minimaal een 2kg brandblusser.
De beleefdheidsvlag is een kleine natievlag van het land wat we bezoeken. De vlag wordt onder de stuurboord zaling gehesen zodra we de territoriale wateren van het land binnenvaren. De beleefdheidsvlag mag alleen worden gevoerd als de natievlag is gehesen.
Op een schip of jacht wordt slechts één nationale vlag gevoerd. Alleen bij vlaggen van top en bij pavoiseren voert men op het hek én in de top van de mast een nationale vlag, bij jachten met meer dan één mast in iedere mast.
Bij jachtetiquette hoort een goede vlagvoering. Tegenwoordig worden vlaggen nog zelden gebruikt als communicatiemiddel, behalve wellicht bij de marine en bij zeilwedstrijden. Op onze jachten voeren we wel een natievlag, wimpels, beleefdheidsvlaggen en in een enkel geval een seinvlag.
Wanneer word welke vlag gevoerd:
- Natievlag: Overdag. - Beleefdheidsvlag: Overdag, tezamen met de natievlag. - Clubvlag: Dag en nacht wanneer het schip in gebruik is. - Bezoekersvlag: Overdag, wanneer de eigenaar aan boord is.
Op die volle zee hebben alle staten het recht te varen en te vissen: het door Hugo de Groot geformuleerde beginsel van de vrijheid van de volle zee dat nog steeds aan de basis staat van het internationale zeerecht.
Tijdens de Oorlog van 1812 voeren Amerikaanse schepen onder Portugese vlag om problemen met de Engelsen te voorkomen. Toen steeds meer landen de slavenhandel verboden, gingen kooplieden uit die landen regelmatig over naar andere vlaggen. Het eerste open register is dat van Panama dat dit begon in 1916.
De clubvlag
Een clubvlag is een wimpel (gelijkbenige driehoek) met de hijs aan de korte zijde. De hoogte/breedte verhouding is 2:3. Een enkele clubvlag mag je in de top van de mast of aan de bakboord zaling voeren.
Nederland kent geen wettelijke regels voor het gebruik van de vlag. U mag als burger, bedrijf of organisatie op alle dagen van het jaar de vlag uithangen.
De rechthoekige rode vlag geeft aan dat: het schip onmanoeuvreerbaar is; het schip nood verkeert; men aan de zijde waar de vlag hangt niet mag passeren; in-, uit- of doorvaren verboden is. Een rode wimpel geeft aan het schip recht van voorrang heeft.
Het omkeren van de vlag werd vanaf de 16e eeuw in de scheepvaart gebruikt om aan te geven dat een schip in nood was. Op zee gold dit als een bekend noodsignaal. Het gaf een signaal aan andere schepen dat er hulp nodig was.
Geschiedenis. In 1817 werd door de Britse marineofficier Frederick Marryat een systeem ontwikkeld om koopvaardijschepen door middel van seinvlaggen vanaf afstand op zee te herkennen. Een schip kreeg een groep en een nummer toebedeeld en diende de bijbehorende seinvlaggen te voeren.
Jazeker, op de Nederlandse wateren is het voeren van een bootnaam of kenspreuk verplicht! Volgens het binnenvaartpolitiereglement (bpr) mag een klein motorschip niet deelnemen aan de scheepvaart indien deze niet is voorzien van een naam of een kenspreuk (kreet, leus, zinspreuk).
Wilt u uw boot overschrijven, dan heeft u voor de RDW het volgende nodig: een geldig ID bewijs of paspoort. het registratiebewijs van de boot.
Vanaf 18 jaar mag u een snelle motorboot besturen (vaarbewijs verplicht). Vanaf 16 jaar mag je een motorboot en zeilboot (langer dan 7 meter) besturen. Op 12-jarige leeftijd mag je met een open motorboot (niet langer dan 7 meter) varen die niet sneller kan dan 13 kilometer per uur (maximaal vermogen van 2,5 PK).
Voor een vlaggenstok voor achterop de sloep kan je de vuistregel gebruiken dat je vlaggenstok tussen de 10 en 18% van de lengte van je sloep bedraagt. Bij een zeilboot zijn de vlaggenstokken vaak 10% van de lengte van de boot.
Provincie in nood
Een knoop in de vlag betekent in de scheepvaart een noodsignaal. Oftewel, provincie in nood,' aldus de oproep op sociale media.
Elke staat die schepen onder zijn vlag heeft varen, moet volgens artikel 94 van het VN-zeerechtverdrag toezien op de naleving van zijn wetten in verband met milieu, veiligheid en beveiliging. Van belang hierbij is de wil en de mogelijkheden om de handhaving uit te voeren.
Het aantal binnenvaartschepen dat onder de Nederlandse vlag vaart en op de Nederlandse binnenwateren goederen heeft vervoerd, is in 2021 met 2 toegenomen tot 4870. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af.
Schepen worden heel vaak geregistreerd onder een goedkope vlag. Dit houdt in dat de landen aan wie de vlag toebehoort, bij Ever Given dus Panama, bijzonder goedkoop uitvallen voor de scheepsrederijen.
Zeeschepen (en luchtvaartuigen) onder Nederlandse vlag gelden ook als Nederlands grondgebied. Het maakt daarbij niet uit of ze zich in buitenlandse havens of internationale wateren (dan wel in het luchtruim) bevinden.
Over het algemeen zal de bemanning de controle over het schip verloren zijn, of het schip hebben verlaten, is het schip gestrand, of is de voortstuwing of het roer buiten werking en drift het schip door wind en stroming.
Zolang de boot in Nederland wordt gebruikt zijn geen aanvullende papieren nodig. Wordt een boot echter naar het buitenland gebracht - hetzij op eigen kiel, hetzij per trailer - dan dienen aanvullende eigendomspapieren aan boord te zijn.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.