Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Het was wereldnieuws: het containerschip Ever Given dat zes dagen vastzat in het Suezkanaal. Een bizar incident dat de o zo efficiënte wereldhandel even stopzette. Tenminste, zo kwam het in het nieuws. Maar wij ontdekten dat de Ever Given in veel opzichten helemaal geen uitzondering was – eerder de regel.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar.
De "Ever Given", het enorme containerschip dat enkele maanden geleden het Suezkanaal zes dagen lang geblokkeerd heeft, heeft vanochtend het anker gelicht. Het schip kreeg toelating van de Egyptische overheid om te vertrekken nadat er een akkoord was gesloten over schadevergoeding.
Op 26 juli 1956 werd het Suezkanaal genationaliseerd door de regering van president Gamal Abdel Nasser en onder beheer gebracht van de Suez Canal Authority (SCA).
Het schip was op weg naar Norfolk in Virginia en liep volgens persbureau Bloomberg zondagavond vast na het vertrek uit de haven van Baltimore. De kustwacht weet nog niet wat de oorzaak is van het vastlopen van het schip, maar het zou de vaargeul van Chesapeake Bay niet blokkeren.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven. Op het schip worden onderdelen geladen die bedoeld zijn voor de bouw van een platform voor een windmolenpark op het Duitse gedeelte van de Noordzee.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
De Ever Given vervoert volgens het Havenbedrijf Rotterdam zo'n 14.000 containers met goederen, deels voor de Nederlandse markt. Het schip blijft naar verwachting tot begin augustus in Rotterdam om containers te lossen en te laden. Daarna vertrekt het naar het Engelse Felixstowe.
Containerschip Ever Given, dat in maart het Suezkanaal bij Egypte blokkeerde, komt donderdagochtend rond vijf uur aan in Rotterdam. Het schip heeft ruim negenduizend containers aan boord, die al maanden eerder gelost hadden moeten worden. De lading wordt gelost bij de ECT Delta Terminal in de Amazonehaven.
Ever Given eindelijk in Rotterdam, maar hoe ziet de lading eruit? Maar vanmorgen was het dan eindelijk zover: het schip kwam aan in de Rotterdamse haven. Dat gebeurde met sleepboten en loodsen, weet havendeskundige Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit. "Hij blijft twee à drie dagen liggen in de terminal."
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
De Ever Given, het schip dat eind maart vastliep in het Suezkanaal en daarmee een groot deel van de wereldhandel lamlegde, is opnieuw gestrand. Dit keer niet in een grote hoop zand en klei, maar door een geschil met de autoriteit die gaat over het kanaal. De Egyptenaren willen geld zien.
Voor de Amerikaanse oostkust is een groot containerschip vastgelopen, bijna een jaar nadat een schip van dezelfde rederij (Evergreen) zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en zware hinder veroorzaakte voor de wereldwijde handel. Deze keer strandde de 'Ever Forward' in Chesapeake Bay nabij de kust van Baltimore.
Met een minimale vaartijd van 8,5 dagen voor de 7300 kilometer die afgelegd moet worden, is de geplande datum nog haalbaar, maar dan moet er serieus doorgevaren worden. Dat is dan weer een kostbare aangelegenheid doordat de motoren, overigens goed voor 81.000 PK, dan veel meer brandstof gebruiken.