De akte blijft eeuwig bewaard. Als de notaris stopt, dan wordt zijn protocol (dossier met akten) overgenomen door een andere notaris (zijn opvolger).
Bewaren. De notaris is verplicht de akten te bewaren voor een termijn van 20 jaar. Na 20 jaar mogen de akten worden overbracht naar het Rijksarchief. Dit is een landelijk archief.
De akten die je voor een notaris tekent, worden in een uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Minuutakten en repertoria worden na 75 jaar overgedragen aan een archiefbewaarplaats en daarmee voor iedereen openbaar. Een uitzondering vormen testamenten, die na 100 jaar openbaar worden. Akten van notarissen die ná 1935 opgemaakt zijn, worden beheerd door de opvolgende notaris.
De akte blijft eeuwig bewaard. Als de notaris stopt, dan wordt zijn protocol (dossier met akten) overgenomen door een andere notaris (zijn opvolger).
Een basisakte kan gewijzigd worden, maar enkel via een notariële akte. De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.
Facturen en betalingsbewijzen
Vijf jaar na het overlijden vervalt dat. Hetzelfde geldt voor documenten die met de woning te maken hebben: onderhouds - en renovatiewerken. Er geldt een garantie van tien jaar op werken uitgevoerd aan een woning.
Als de akte niet tijdig wordt verleden riskeer je een boete. Deze boete is gelijk aan het bedrag van de te betalen registratierechten, wat betekent dat je twee keer registratierechten moet betalen. Niettemin krijg je hierop een korting die wordt berekend op basis van een wettelijk barema.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden.
Je eigen notaris is net de uitgelezen partij om jouw persoonlijke belangen te behartigen: een niet te onderschatten troef bij eventuele onduidelijkheden! Bij nieuwbouw wordt de akte verleden bij de notaris van de verkoper, terwijl dit in geval van een bestaande woning bij de notaris van de koper gebeurt.
Bij een onderhandse akte hebben alle partijen gelijke rechten en heeft er niemand een eerste voorrecht. Bij een notariële akte is dat anders, dat verschaft elke partij een executoriale titel, hetgeen inhoudt dat elke partij nakoming kan afdwingen. Soms is een notariële akte wettelijk voorgeschreven.
Wat is een rectificatie-akte? Een rectificatie-akte is een notariële akte waarmee de notaris fouten in een andere notariële akte herstelt. Ook wel een akte van rectificatie. Bijvoorbeeld als de tekst van een akte onjuist of onvolledig is.
Door middel van een volmacht geeft u iemand die u vertrouwt de mogelijkheid om namens u een rechtshandeling te verrichten, zoals bijvoorbeeld een akte ondertekenen. U kunt dit recht geven aan uw notaris, uw partner, uw kinderen of een goede vriend.
Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...
Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.
Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.
10 JAAR. Wettelijk gezien moet je jouw jaarlijkse loonfiches 10 jaar bewaren maar de overheid raad aan om deze tot aan je pensioen te bewaren. Bij bouw- en verbouwingsdocumenten geldt ook een termijn van 10 jaar; namelijk de facturen en contracten voor onroerende goederen, aannemers en architecten.
Een appartementsrecht is het recht van iemand om eigenaar te zijn van een deel van een gebouw of een stuk grond; een adres op een perceel dus. In gevallen waar er geen bebouwing op een perceel staat, is er enkel een perceeleigenaar.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
"Als het voor de verkoper echt zo belangrijk is en die enkele dagen voor jullie niet van essentieel belang zijn, neem ik aan dat jullie wel enig uitstel kunnen overeenkomen, desgevallend mits betaling van interesten of een andere vergoeding.