Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Zorg dat de motor is afgekoeld. Laat de motor na het rijden circa 15 minuten afkoelen om de kans op brandwonden tegen te gaan. Zorg dat de auto vlak staat. Je kunt zo makkelijker alle olie uit de motor krijgen.
Uit de gegevens van deze meters blijkt dat motorolie in de regel pas na ruim een kwartier de optimale temperatuur bereikt. Bij motoren van sportwagens, zoals de Porsche 911, die soms meer dan tien liter motorolie aan boord hebben, duurt het zelfs nog langer.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen. Staat u langs de weg terwijl het warm weer is?
De motor moet koel zijn. Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Doe het peilen bij voorkeur als de motor koud is. Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen. Zo kan de olie weer naar beneden zakken en krijg je een betrouwbaar meetresultaat.
De prijs per liter varieert tussen de 5 en 70 euro*. Vaak is het goedkoper als u de olie vooraf zelf aanschaft. Laat u ook het oliefilter vervangen, dan wordt de gehele olieverversing iets duurder.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie! Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
De thermostatische klep regelt het koelcircuit en daarmee de motortemperatuur. Wanneer de motor koud is, circuleert de koelvloeistof alleen door de motor tot deze op bedrijfstemperatuur is. Pas dan opent de thermostatische klep het grote koelcircuit via de radiator en, indien aanwezig, het airconditioningsysteem.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.
Het gebied tussen de kleppen en de bougie bereikt de hoogste temperatuur in de cilinderkop. Hier kan het aluminium temperaturen bereiken van meer dan 250 °C.
Bij extreme buitentemperaturen van rond de 40 graden kan het in je auto zelfs dik 75 graden worden. Dat is bijna net zo heet als in een sauna! Maar zelfs als het buiten slechts 20 graden is, kan het op een zonnige dag na verloop van tijd al behoorlijk warm worden in je auto.
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Een overvolle motor kan toch wel flinke problemen veroorzaken: Druk opbouw: Net zoals een ballon die kan knappen als hij te veel wordt opgeblazen, kan een motor met te veel olie lekkages of zelfs schade veroorzaken.
Het oliepeil kan het beste gemeten worden als de motor koud is, de meeste olie zit dan in het motorcarter. Als u het oliepeil wilt meten met een warme motor, moet u na het afzetten van de motor zeker nog tien minuten wachten.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.
Laat het slachtoffer liggen en start met koelen. Dit kun je doen met coldpacks in de nek, oksels, liezen en knieën. Laat iemand (isotone) sportdrank drinken die niet te koud is, en laat iemand eventueel iets eten. Koel en stretch verkrampte spier(en).