Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
De berg wordt regelmatig beklommen in de Ronde van Frankrijk en wordt gekenmerkt door zijn moeilijkheidsgraad met lange steile afstanden in een bijzonder landschap. De Mont Ventoux is dan ook een populaire vakantiebestemming voor renners en fietsliefhebbers die er volop kunnen fietsen.
Meet jezelf niet met de versnellingen die de profs gebruiken. Profs rijden al gauw tweemaal zo hard en hebben dus grote versnellingen nodig. Bovendien hebben profs een aeroob vermogen van 400 watt (mannen, vrouwen circa 12,5% lager). Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Ventoux via Bedoin heeft een nieuwe King Of the Mountain. Tadej Pogacar is sinds gisteren de snelste op dit segment met een tijd van 57 minuten en 16 seconden. Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 21,0 km/uur (!) en een klimsnelheid van 1612 hoogtemeters per uur.
Zo doe je het: Zoek een lange rechte weg met tegenwind waar je 10 minuten rechtdoor kunt rijden (of vind een berg waar je net zo lang kunt klimmen). Begin te rijden op je FTP-drempel (7/8 RPE) en houd dit 6 minuten vast. Draai om en herstel gedurende 3 minuten. Herhaal dit voor in totaal vier intervallen.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
Tijdens het evenement zelf is het belangrijk, om al vanaf het eerste uur je lichaam van extra vocht en koolhydraten te voorzien. Een richtlijn voor tijdens de inspanning: 500 ml water/isotone sportdrank en 30-60 gr koolhydraten per uur.
De Mont Ventoux en de Stelvio zijn trotse bezitters van de bestempeling "Buitecategorie". De buitencategorie werd in de Tour de France pas in 1979 geïntroduceerd. Een bestempeling die menig wielrenner tot de verbeelding spreekt.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
De route Ven-Top start bij de start pens en je gaat dadelijk in de richting van de beklimming van de Mont Ventoux. In deze route zal je geen vlakke weg vinden en al zeker geen afdaling. De start van de klim ligt na ongeveer 1,8 km rijden. Ondertussen heb je al een aantal hoogtemeters overwonnen aan lage percentages.
Klimmen is een goede krachttraining voor een aantal belangrijke spiergroepen, waaronder je buikspieren, triceps, schouderspieren, bovenbenen en je kuitspieren. Tijdens het klimmen gebruik je namelijk niet alleen je armen, maar je hebt je hele lichaam nodig.
Houd continu hoog D2, laag D3 vast, afhankelijk van de snelheid waarmee je straks omhoog wilt gaan. De één wil zo snel mogelijk boven komen, de ander vindt het al lang prima áls ze boven komt. Ga zo'n hoog D2 of laag D3 training trouwens niet continu inplannen, want dat is best wel een pittige training.
Vandaag trekt de Tour-karavaan niet één maar twee keer over de mythische Mont Ventoux. De Kale Berg is een pelgrimsoord voor God en klein Pierke. 'En elk jaar vallen er twintig doden. '
Het is namelijk de wattage die een wielrenner aan het trappen is gedeeld door het totale lichaamsgewicht van de wielrenner, uitgedrukt in watt/kg. Zo kan een wielrenner bijvoorbeeld 80 kg wegen en trappen met een wattage van 350 watt. De wielrenner heeft dan een relatief vermogen van 4,375 watt/kg.
De berg is het meest bekend om de wielerwedstrijden die hier hebben plaatsgevonden, vooral de Tour de France. De steile hellingen, de moeilijkheidsgraad en het kale 'maanlandschap' en de vaak straffe wind die op de berg staat, maken de beklimming een echte uitdaging.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
De beginnende fietser: 26 km/u gemiddeld.