Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
Tweedehands auto's staan steeds korter te koop. De gemiddelde verkooptijd van occasions bij autobedrijven daalde vorig jaar van 74,4 naar 72,8 dagen. Dat is de kortste zogeheten statijd in tien jaar, zo meldt VWE Automotive woensdag in zijn Nationaal Occasion Onderzoek.
Populaire maand september: over het algemeen is september een populaire maand om een auto te kopen. Deze maand komen er veel nieuwe auto's op de markt, dus ook de verkoop tweedehands auto's gaat hiermee omhoog.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Je moet je nieuwe tweedehands auto als hij op je naam staat ook verzekerd hebben. Als je dat kunt regelen kun je je tweedehands auto direct meenemen. Hoe regel je dat? Het snelste is als je al weet welke auto je wilt.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Acht tot tien procent afpraten van de prijs van de occasion in kwestie is redelijk; erboven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Vakantietijd goed voor koop
Tijdens de zomerperiode zijn de prijzen van gebruikte auto's het laagst.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Een nieuwe auto voldoet aan hogere eisen en is zuiniger dan vergelijkbare exemplaren die enkele jaren ouder zijn. Hierdoor zul je minder brandstof verbruiken. Ook op het milieuvlak is de auto schoner. Minder CO2 uitstoot dus.
Wat is een marge-auto? Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Hoe snel je je auto verkoopt hangt voor een groot deel af van de prijs. Een te hoge prijs zal weinig animo opleveren, maar een te lage prijs kan juist weer vragen en twijfels bij potentiële kopers oproepen. De juiste prijs kun je bepalen door goed te kijken naar wat er voor vergelijkbare auto's gevraagd wordt.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
Veel Nederlanders rijden rond in een auto die ze hebben laten financieren. Je bent lang niet de enige die overweegt om een autolening aan te vragen. Want tussen de 70% en 75% van de Nederlanders vraagt een gedeeltelijke of volledige autofinanciering aan voor een nieuwe of gebruikte auto.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.