De non-conformiteit wordt bij de consumentenkoop aangenomen als deze zich openbaart binnen 6 maanden. De verkoper moet in dat geval bewijzen dat het product dat hij aan de consument leverde niet gebrekkig was op het moment van de levering.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
In de wet is niets geregeld over het aantal herstelpogingen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een verkoper twee kansen moet krijgen om een non-conform product te herstellen. Als het product dan nog steeds niet aan de overeenkomt beantwoordt, kan de koper andere middelen inzetten.
Een afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Dit wordt conformiteit genoemd. Dit betekent dat de gekochte zaak voor de koper de eigenschappen moet hebben die hij mocht verwachten. Als de zaak deze eigenschappen niet heeft, is sprake van non-conformiteit.
Klagen over non-conformiteit: klachtplicht
De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.
Wanneer producten worden verkocht en geleverd moeten die voldoen aan de contractuele afspraken en geschikt zijn voor het normaal gebruik waarvoor het bestemd is. Zo niet, dan zal er sprake zijn van non-conformiteit.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Als de verkoper het niet goed oplost, mag u de koopovereenkomst beëindigen. Dat noemen we ook wel 'ontbinden'. U hebt recht op uw geld terug en moet het product teruggeven. Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Wanneer de klant zich beroept op het herroepingsrecht, heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit moet gewoon in geld, u mag dus geen cadeaubon of iets dergelijks geven. Heeft de klant met een cadeaubon betaald, dan mag u wel in die vorm terugbetalen.
Er is sprake van wanprestatie wanneer een van de partijen zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet geheel nakomt, of wanneer de verplichting niet correct wordt nagekomen.
Krachtens de wet is de producent / fabrikant aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door een gebrek in het product dat hij in het verkeer heeft gebracht.
Van een wasmachine mag je verwachten dat hij kan wassen, van een auto mag je verwachten dat hij je van A naar B brengt. Dat geldt niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor gebruikte auto's. Het product moet dus conform de verwachtingen zijn. Is dit niet het geval, dan spreken we van non-conformiteit.
Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.
Wat zijn de rechten van de verkoper? De verkoper moet betaald worden voor datgene dat hij heeft verkocht. De verkoper heeft recht op compensatievergoedingen indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
De consument heeft een product geleverd gekregen dat niet voldoet aan de er aan te stellen eisen. De consument zou voor het verstrijken van de verwachte economische levensduur kosten moeten maken om een productiefout te laten herstellen.
Het vereiste van conformiteit (of conformiteitsbeginsel) bij koop houdt in dat een verkochte zaak moet voldoen aan de verwachtingen die de koper daarvan op grond van de. » Meer over overeenkomst overeenkomst mocht hebben. Dit is één van de hoofdverplichtingen van de verkoper.
Conformiteit is een begrip uit het consumentenrecht. Het houdt in dat een gekochte zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Is daar geen sprake van, dan is de zaak non-conform. Conformiteit betekent dan ook 'in overeenstemming zijn met'.
Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst.