Zoals reeds gezegd, zijn het vooral de motor en de transmissie die u moet inrijden. Daarom moet u de eerste 2000 km niet met volle belasting rijden. Het motortoerental mag niet hoger zijn dan 4500 toeren per minuut voor benzineauto's en 3500 toeren per minuut voor dieselauto's totdat u deze afstand hebt afgelegd.
Nieuwe banden moet je meestal 50-100km inrijden. Nieuwe banden hebben minder grip als deze nog niet ingereden zijn. Tijdens het inrijden rij je rustig, vermijd je hard remmen, bochtenwerk en accelereren.
Zo kun je een nieuwe auto goed inrijden
Rijd rustig als de motor koud is, vermijd hoge toerentallen. Rijd de eerste 1.000 kilometer rustig, vermijd hoge toerentallen. Rijd daarnaast over gevarieerde wegen: zowel in de stad als op de snelweg en natuurlijk ook op buitenwegen. Peil zeker na 1.000 kilometer het olieniveau.
Een laagje rhodium maakt een sieraad dus krasbestendiger.Bovendien zorgt het ervoor dat een sieraad minder glad wordt. Vooral bij ringen komt dit erg van pas om ervoor te zorgen dat ze minder snel afglijden.
Bij deze cilinders raden we aan om de eerste 500 km rustig te rijden. Heb je een 2-takt scooter dan raden we aan om een klein beetje extra olie door de benzine te doen tijdens het inrijden. Gebruik wel dezelfde olie als er ook in het oliereservoir zit.
Luie motor ontstaat doordat de auto veel voor korte stukken wordt gebruikt en daarbij nooit wordt warmgereden. Daarbij helpt een rustige rijstijl (nieuwe rijden valt daar ook onder) ook niet echt mee. Of je motor "lui" is zou je moeten baseren op je rijstijl.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Brandstof motorfiets
Gemiddeld rijdt een motorfiets 20 kilometer op 1 liter benzine. Het aantal cilinders en CC's bepaalt voor een groot deel het verbruik.
Je mag als motorrijder niet sneller dan 50 km/u rijden, en het snelheidsverschil tussen de motorrijder en de andere voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u zijn. De filosofie is dat je als motorrijder gerust vlot mag doorrijden, maar wel met aandacht voor de veiligheid.
Je zit dus niet gewoon rechtop terwijl je de baan overschiet maar voorovergebogen! Deze achtbaan is in 2004 gebouwd door de Nederlandse achtbaanbouwer Vekoma. Hij kent een maximale snelheid van 73 kilometer per uur.
Er is nog altijd geen concreet antwoord te geven op hoeveel kilometer je met motorbanden kunt rijden. Er zijn motorrijders die na een dag rijden op het circuit al na 400 km de banden moeten vervangen. Zo zijn er ook rustige motorrijders die wel 20.000 tot 25.000 kilometer met de motorbanden rijden.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Chiptuning: Verboden
Met die uitzondering dat je bij het verhogen van het vermogen een goedkeuringsattest kan aanvragen bij de Belgische importeur van het automerk.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
De cilinderinhoud kan worden berekend volgens de formule: 0,785 x boring² x slag x het aantal cilinders. De eenheid is liter of cc (1 liter = 1.000 cc). De cilinderinhoud speelt een rol bij de wettelijke definiëring van de bromfiets/bromscooter (50 cc) en de motorfiets (125 cc voor categorie A2).
Een lichte motor heeft een vermogen van maximaal 11 kW. U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter). Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume.