INSTAMAK koudasfalt heeft geen uithardingstijd nodig en kan direct na het aanbrengen vrijgegeven worden voor verkeer. Dit is een van de eigenschappen voor het eenvoudig koudasfalt verwerken.
Koudasfalt reparatie reageert met water en luchtvochtigheid en is na korte tijd uitgehard. Het koude materiaal moet om die reden tot kort voor het aanbrengen tegen vocht worden beschermd. Eenmaal geopende verpakkingen moeten bij droog weer binnen 1 uur worden verwerkt. Bij regen is de verwerkingstijd korter.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Reparatieasfalt (of koudasfalt) is een asfaltmengsel van bitumen en split. Dit mengsel kan door speciale toeslagstoffen koud worden verwerkt. Dit betekent dat het snel kan worden aangebracht en eigenlijk direct na verwerking geschikt is voor gebruik.
Met vloeibare bitumen maak je asfalt weer als nieuw
Niet al te grote gaten en scheuren in geasfalteerde paden en opritten kan je daardoor zelf repareren met Renov'Asphalt of Repar'Asphalt. Deze half vloeibare en soepele bitumenemulsie kan je eenvoudig aanbrengen en het product vult de scheuren en gaten op.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m².
Meestal is dat binnen een of twee uur.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Werkwijze bij het leggen van asfalt
Deze stort het warme asfalt onder een temperatuur van 120 tot 160 graden op het zand of op een reeds aangebrachte verhardingslaag. Na het storten gebruikt men een wals om het asfalt goed te verdichten op de ondergrond.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
De duur van de klus is afhankelijk van de grootte van het terrein en de constructie. In veel gevallen duren de werkzaamheden voor het aanleggen van een geasfalteerde oprit of oprijlaan 1 dag. 3Wanneer kun je er weer gebruik van maken? Het asfalt is direct overrijdbaar zodra het afgekoeld is.
Asfalt wordt verwerkt bij een temperatuur van gemiddeld 150° C, al bestaan er nu ook mengsels die bij een lagere temperatuur (70 - 100°) verwerkt kunnen worden. Dit kost beduidend minder energie, en het wegdek is na aanleg sneller afgekoeld en dus weer geschikt voor gebruik door het verkeer.
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Gaat u asfalt verven, moet u de juiste betoncoatings gebruiken. Asfalt bestaat uit een mengeling van aardolie, zand, steen en vulstoffen in wisselende hoeveelheden. Als bindmiddel wordt vaak bitumen gebruikt. Asfalt vinden we als wegdek, inrit en garagevloeren.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Het oude asfalt wordt eerst gebroken en daarna via een zogenaamde 'parallel-trommel' gemengd met het nieuwe materiaal in het productieproces. Er kan maximaal 50% gerecycled materiaal worden toegevoegd. Voor recycling bestemd asfalt moet schoon zijn.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Die scheurtjes leiden uiteindelijk tot het loslaten van stenen, ook wel rafeling genoemd. Gemiddeld is de levensduur van duurzaam zoab op de rechterrijstrook 11 jaar en op de linkerrijstrook 17 jaar.