Hoe lang moet je papieren bewaren particulier?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Welke documenten moet je bewaren?

Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op organizedbyme.nl

Hoelang facturen bewaren als particulier?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang documenten bewaren na overlijden ouders?

Facturen en betalingsbewijzen

Vijf jaar na het overlijden vervalt dat. Hetzelfde geldt voor documenten die met de woning te maken hebben: onderhouds - en renovatiewerken. Er geldt een garantie van tien jaar op werken uitgevoerd aan een woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Bewaartermijn van je administratie

36 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang moet je oude polissen bewaren?

1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwoonleefzorg.nl

Hoe lang moet je afschriften van de bank bewaren?

Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Welke papieren moet je bewaren na overlijden?

Nabestaanden zijn verplicht de administratie van de overledene af te wikkelen. Ze moeten allerlei lopende uitgaven stopzetten, net als de toeslagen. Ze moeten eventuele schulden betalen en belastingaangifte doen van het lopende jaar en mogelijk het jaar daarvoor.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Wat moet je doen met het rijbewijs van een overledene?

Er zijn geen wetten of regels zijn om iets te doen of te laten met een rijbewijs (en met het paspoort) van een overledene. Men kan dus twee dingen doen: - bewaren; - weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uitvaart.nl

Wat te doen als laatste ouder overlijdt?

Wat te doen na het overlijden van je laatste ouder?
  1. Overlijden melden. ...
  2. Uitvaartverzekering. ...
  3. De uitvaart van je ouder(s) regelen. ...
  4. De erfenis. ...
  5. Nabestaandenpensioen. ...
  6. Voogdij. ...
  7. Wezenuitkering. ...
  8. Verzekeringen en abonnementen opzeggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dela.nl

Hoe lang moet een particulier zijn administratie bewaren?

Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Waar belangrijke documenten bewaren?

Fysieke beveiliging van documenten

Er zijn maar genoeg documenten zoals belangrijke contracten die geprint en getekend fysiek bewaard moeten worden. Om te voorkomen dat deze documenten gestolen kunnen worden, kun je deze het beste opbergen in een kluis, en deze kluis vervolgens in een brandwerende kast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hetnieuwewerkenblog.nl

Hoe lang bewaar je gas water en elektra rekening?

Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is twee jaar voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxmagazine.nl

Welk jaar administratie kan weg?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Hoe lang moet je facturen bewaren voor de belasting?

U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op. U bewaart de facturen 7 jaar. Facturen over onroerende zaken bewaart u 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang mag je een mail bewaren?

E-mail Archiving

Voor e-mails (zowel interne als externe) die betrekking hebben op de bedrijfsvoering geldt dezelfde wettelijke vereisten als voor administratieve gegevens: een bewaartermijn van zeven jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blackip.nl

Waarom 7 jaar bewaarplicht?

Wettelijke bewaarplicht

Omdat jouw boekhouding de basis is voor de belastingaangiften die je als ondernemer moet doen, wil de Belastingdienst die snel en goed kunnen controleren. Daarom ben je wettelijk verplicht om de boekhouding, bescheiden en andere gegevensdragers zeven jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Welke documenten moeten bewaard worden volgens de Archiefwet?

De algemene regels staan in de Archiefwet. Sommige regels zijn verder uitgewerkt in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.
...
Bewaartermijnen archieven
  • adviezen en rapporten waarop ministeries hun beleid baseren;
  • bouwvergunningen;
  • documentatie rond bijzondere gebeurtenissen of rampen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang moet je een notariele akte bewaren?

Levenslang te bewaren

Diploma's, je medisch dossier, geboorteakte, notariële aktes, huwelijkscontract, schenkingsakte, testament … houd je levenslang bij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dfisc.be

Hoe lang moet ik mijn UWV papieren bewaren?

Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken, sollicitatiebrieven en arbeidsovereenkomsten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uwv.nl

Welke administratie bij overlijden?

Burgerlijke stand

De gemeente waar de persoon is overleden, maakt een akte van overlijden op. Je ontvangt daarvan een uittreksel. Vraag meteen een aantal exemplaren, want je hebt ze nodig om verschillende instanties te verwittigen. In de praktijk zorgt de begrafenisondernemer voor de aangifte.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kbc.be

Hoe lang hypotheekakte bewaren?

Na 20 jaar de akten bewaard te hebben op het notariskantoor, mogen de akten worden overgebracht naar de algemene bewaarplaats van de Rijksoverheid. Dit is een archiefbewaarplaats van notarisarchieven in Winschoten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notarisbas.nl

Hoe lang mag een eerste boekjaar zijn?

Een boekjaar duurt vaak 12 maanden en loopt in de meeste gevallen gelijk met een kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december). Wanneer u besluit om hiervan af te wijken, is er sprake van een gebroken boekjaar. Daarnaast mag een boekjaar op verzoek ook langer of korter zijn dan de gebruikelijke 12 maanden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brouwers.nl

Populaire vragen