Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Mannen hebben een dikkere nek dan vrouwen, en een ketting komt bij hen korter uit dus. Waar voor dames meestal voor 45-50cm wordt gekozen, heeft een man minimaal 60cm voor een ketting. Eigenlijk hebben de meeste mannen deze standaard lengte voor een naamhanger of een kruisje bijvoorbeeld. Die valt dan op het borstbeen.
De maat van een fietsketting wordt altijd aangegeven met een steekmaat en een breedtemaat b.v. 1/2 x 1/8. Het eerste getal (1/2) in de maat geeft de steek van de ketting aan, dit is de onderlinge afstand tussen 2 pennen van de ketting, deze steek is tegenwoordig bij zo goed als alle kettingen gelijk namelijk 1/2 inch.
Wanneer de ketting te kort is, zal de ketting te strak komen te staan als de ketting zowel voor als achter op het grootste kettingwiel ligt. Als de ketting te lang is, zal de derailleurarm helemaal naar achteren staan als de ketting voor en achter op het kleinste kettingwiel ligt.
Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Je kan natuurlijk wel je fiets ombouwen naar 1x12, maar let dan goed op dat je de juiste Body op je wielset plaatst. Voor Shimano 12-speed cassettes is een Micro-Spline body nodig, terwijl je voor Sram 12-speed cassettes met een 10 tands kleinste blad een XD body nodig hebt op je wielset.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Het is niet mogelijk om de distributieketen zelf te veranderen en het wordt niet aanbevolen, zelfs als je over de juiste kennis beschikt. Als je het benodigde speciale gereedschap niet bij de hand hebt, ben je in de werkplaats altijd beter af.
Als je de ketting wilt opmeten, dan zul je hem moeten openmaken en zo recht mogelijk neerleggen. Meet de lengte met een lineaal of een meetlint. Rol het meetlint uit van het ene uiteinde van de ketting tot het andere, en schrijf de lengte op. Deze lengte is de verkoopmaat van de halsketting.
Bij een hoge halslijn draag je een lange ketting. En bij een ondiepe en smalle halslijn draag je een korte halsketting of één met een hanger. Zoals je zit is er is altijd wel een ketting die perfecte bij jouw lichaamsbouw en outfit past!
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Een ketting , ook wel landmetersketting of meetketting is een oude Nederlandse én Surinaamse lengtemaat. De meetketting was oorspronkelijk een echte ketting met schakels voor het meten van lengten bij landmeten. De 'meet' was het gedeelte van een akker tussen greppel en sloot (een halve akker).
Een ketting rekt tijdens het gebruik iets uit en wordt een paar millimeter langer. Een te ver opgerekte ketting vreet de kettingwielen aan. Het is dus zaak om de ketting te vervangen voordat deze te lang wordt.
Je hebt kettingen van 25 euro of 45 euro (shimano bijvoorbeeld) maar je hebt ze ook al van 6 euro. Ook arbeidskosten varieert per fietsenmaker.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Een fietsketting is er in twee soorten: een gewone ketting (1/8) of een derailleur-ketting (3/32). De 1/8 is dikker en sterker. Een derailleur-ketting (3/32) is dun en kwetsbaar, en is bedoeld voor de versnellingen op racefietsen en mountain-bikes.
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting. Om te beginnen draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doet u dit met steeksleutel 15.
Als er echter 5 mm of meer speling in zit, is het noodzakelijk om de ketting in te korten. Dit kun je het beste doen door met behulp van een kettingpons een of mee schakels er tussenuit te halen. Denk eraan dat je voor het inkorten de ketting wel van de fiets afhaalt.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.