Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in maximaal 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt. Of over een idee of product, want daar wordt het ook voor gebruikt.
De elevator pitch is een betoog van ongeveer zestig seconden waarin jij jezelf of een idee verkoopt. Om hier een goed samenhangend en volledig verhaal van te maken is het noodzakelijk dit goed voor te bereiden. De naam 'elevator pitch' is gebaseerd op de korte tijd die je hebt om je verhaal te doen.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Betrek je publiek bij je pitch door je verhaal en zinnen kort en bondig te houden, interactie aan te gaan en goed aan je lichaamstaal te werken. Zo houd je de aandacht van je luisteraar vast en voelen zij zich betrokken bij je verhaal. Zorg dat je publiek zich belangrijk voelt, want zij zijn je doelgroep.
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in maximaal 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt. Of over een idee of product, want daar wordt het ook voor gebruikt.
Door je pitch af te sluiten met een vraag zorg je ervoor dat er geen abrupt einde ontstaat na het verhaal. Het is duidelijk dat je pitch af is en je geeft je gesprekspartner de mogelijkheid in te haken op jouw verhaal. Zo kun je het gesprek voortzetten op een dieper level.
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Ook deze pitch is een kort verhaal waarin je jezelf voorstelt. Verschil is dat je je verhaal toespitst op de vacature. Je vertelt wie je bent, wat je doet, wat jouw toegevoegde waarde is en wat je ambities zijn (waarom je solliciteert bij het bedrijf en op die specifieke functie.
Een pitch biedt een geweldige mogelijkheid om een nieuwe klant, investeerder of fan aan te trekken. Je wilt ze zover krijgen dat ze iets doen: je product kopen, investeren in je bedrijf of u toegang bieden tot hun netwerk. Pitchen is de perfecte manier om snel uit te vinden of mensen bereid zijn je te steunen.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.