Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Lees elke dag minstens een halfuur
Maar laat je niet afschrikken door je toch al drukke werkweken. Aan een halfuurtje lezen per dag heb je al genoeg om dat boek aan het eind van de week uit te hebben. En een halfuur op de hele dag, is bijna niets.
Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%). Het aantal kinderen dat nooit voor het plezier een boek leest, wordt in deze periode juist vijf keer zo groot.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
In het begin lezen kinderen letter voor letter. Door de letters hardop te zeggen, horen ze welk woord er staat. Dit werkt vooral bij woorden waarbij de klanken van de verschillende letters samen hetzelfde klinken als het hele woord.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Kinderen vanaf ongeveer 7 jaar, ontdekken steeds meer kanten van zichzelf… én van anderen. Je kind leert wat waarden en normen zijn en vormt een zelfbeeld. Het begrijpt steeds meer dingen, wordt zelfstandiger en leert wat verantwoordelijkheid is.
Wat kan een kind van 6 jaar op taalgebied:
bijna alle letters en klanken uitspreken, maar kunnen nog moeite hebben met lastige combinaties als 'sch'en 'ng/nk' simpele woorden schrijven, maar schrijven over het algemeen nog precies zoals het klinkt, bijvoorbeeld: 'ik vint j liev', in plaats van 'ik vind je lief'.
Rond de leeftijd van acht jaar begrijpt hij dat er meer emoties tegelijk aanwezig kunnen zijn. Hij leert de betekenis van tegenstrijdige signalen (van bijvoorbeeld mimiek en situatie) en komt tot het besef dat mensen niet altijd hun ware gevoelens tonen. Ook de empathie verfijnt.
De inspectie geeft aan dat de tijd voor taal en lezen ongeveer 8 uur per week zal moeten bedragen. Voor scholen met veel leerlingen met een taalachterstand (scholen in de schoolgroepen 4 tot en met 7) is meer nodig, namelijk 9-10 uur per week.
Slecht lezen leidt niet alleen tot minder verdiencapaciteit en een slechtere gezondheid, maar holt ook de democratie uit. Jaar na jaar waarschuwt de Onderwijsinspectie voor de gebrekkige burgerschapsvaardigheden van Nederlandse leerlingen.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
Doordat je veel leest, doe je veel (nieuwe) informatie op.Hierdoor vergroot je ook je kennis van de wereld. Als je je leesvaardigheid vergroot, worden andere (school)vakken ook makkelijker. Je kunt een tekst van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde veel sneller en beter begrijpen.
“Een vast moment kan erg goed werken”, zegt Walraven. “Maar geen vast tijdstip. Je dagindeling varieert per dag, dus kun je beter met jezelf afspreken om voor het slapen te lezen, dan om stipt om 22.00 uur te lezen. Je kunt natuurlijk ook voor een ander moment op de dag kiezen.”
Lezen stelt je bijvoorbeeld in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s. Ook leert je kind in kern start om met die letters korte woordjes te maken en te lezen zoals: ik, kim en mis.
Op deze leeftijd kennen ze al veel woorden en ze leren elke dag nog veel nieuwe woorden bij. Ook is de uitspraak al bijna helemaal goed. Ze verspreken zich nog wel eens als ze veel willen vertellen. Als je kind vijf jaar is, gaat het steeds meer langere zinnen maken met voegwoorden zoals 'en', 'want', 'maar', 'omdat'.
Hij kan zijn evenwicht op een been goed bewaren, kan wel drie traptreden tegelijk nemen en de meeste kinderen fietsen nu ook zonder zijwieltjes. De motoriek van kinderen van 6 jaar is nog niet helemaal ontwikkeld, maar ze zijn dol op rennen, klimmen, stoeien, gooien en vangen.
Tussen 6 en 9 jaar leren kinderen geleidelijk aan lezen, schrijven en rekenen. Je kind kent letters, cijfers en leert symbolen als +, -, x. Je kind kan steeds beter rekenen en gaat logisch denken: Wat gebeurt er als ik dat doe? Ook het vermogen van je kind om verbanden te leggen, wordt groter.
Een kind van 6 jaar kan nog niet goed verbanden leggen. Wat er gebeurt op een dag, staat los van elkaar. Hij beredeneert dingen nog vooral vanuit zichzelf en houdt hierbij nog niet veel rekening met anderen. Een 6-jarige kan zijn moedertaal goed gebruiken.
Tips om thuis te oefenen met (sneller) lezen. Oefen elke dag 10 minuten. Geef hier altijd voorrang aan, ook als andere dingen om je aandacht vragen. Als je het oefenen laat schieten omdat het even slecht uitkomt, geef je de boodschap mee dat het lezen eigenlijk niet zo belangrijk is.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!