Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Hoe sneller, hoe beter
Maar wat je ook doet tijdens het lezen, zorg ervoor dat je in ieder geval minimaal 15 minuten leest. Alleen door dit minimum aan te houden kun je namelijk de gezondheid van je hersenen verbeteren. Dus zoek een boek dat je aandacht kan vasthouden en sla deze elke dag even open!
Voorlezen kun je net zolang blijven doen als jij en je kind willen. Ook kinderen die zelf goed kunnen lezen worden nog graag voorgelezen. Soms tot ver in de tienertijd!
Toch werkt het beter om elke dag 15 minuten te lezen, dan twee keer per week een uur. De aandachtsspanne is (zeker bij jonge kinderen) nog vrij kort. En met elke dag oefenen blijft het leesproces goed op gang.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
De motoriek van een 6 jarig kind gaat steeds beter en de lichamelijke- en taalontwikkeling van je kind zijn zo goed als voltooid. Rond deze leeftijd is je kind klaar om te gaan leren lezen en schrijven. Weer zo'n grote stap in de taalontwikkeling.
Eind groep 3 begint jouw kind al echt te lezen. Om dit goed te ondersteunen zijn kinderboeken met leesniveau AVI E3 een prima ondersteuning.
Meestal worden de kenmerken van dyslexie duidelijk vanaf een jaar of 7. Kinderen hebben dan moeite met klanken in de goede volgorde zetten, zoals dorp of drop. Maar ook bij cijfers: 12 en 21. Kinderen kunnen de letter d en b door elkaar halen, vinden hardop lezen vaak niet leuk en lezen vaak 'radend'.
Lezen in groep 3
Al in de eerste schoolweek leren kinderen korte woorden lezen, zoals: 'pop', 'hek' en 'bus'. Dit zijn 'klankzuivere' woorden: elke klank heeft een eigen letter. Je schrijft het woord precies op zoals het klinkt. Een woord dat niet-klankzuiver is, is bijvoorbeeld 'paard'.
Jip en Janneke zijn twee kleuters (buurkinderen) die heel gewone, dagelijkse dingen meemaken. Elk verhaaltje in deze verzamelbundel is een afgerond geheel en speelt zich af in de kleuterwereld; alles is heel herkenbaar. Een geweldig voorleesboek voor peuters en kleuters vanaf ca. 3 jaar.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Dit boek kun je voorlezen aan kinderen vanaf ongeveer 2 jaar. In dit boek gaat Dikkie Dik naar de dierentuin, waar hij allerlei dieren ontmoet. Het boek is een kijk en zoek boek, dus je kind maakt de flappen open om de dieren te zien.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar.
Het verbetert zelfs je geheugen en je vergroot jouw analytisch denkvermogen doordat het je dwingt na te denken en perspectief voor te stellen. Lezen zorgt daarnaast voor de aanmaak van nieuwe verbindingen in de hersenen. Dit verkleint de kans op dementie en alzheimer.
Juist door te lezen voor het slapengaan worden we ontspannen en verminderen we de stress die de dagelijkse sleur met zich mee kan brengen. Het lezen van een ontspannend boek maakt het makkelijker om onze gedachten los te laten. Dit zorgt voor een diepere en meer kwalitatieve slaap.
Dyslexie en hoogbegaafdheid
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten. Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen. Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)
Vergoeding dyslexieonderzoek
Dyslexieonderzoek wordt in ons land vergoed voor kinderen op de basisschool van 7 tot en met 12 jaar die voldoen aan de criteria voor Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED). Wanneer uit het onderzoek blijkt dat een kind EED heeft dan wordt ook de behandeling vergoed.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv. verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv. ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv. dt-fouten).
In groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4.
Kinderboeken met leesniveau AVI E7 van de Pinkeltje serie.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Lezen begint met letters en klanken. In groep 1 en 2 oefenen kinderen heel veel met luisteren en het onderscheiden van klanken en wordt een begin gemaakt met het koppelen van klanken aan die letters. Bij het 'echte' leren lezen in groep 3, is die vertrouwdheid met klanken en letters heel belangrijk.
Je kind van 7 jaar kan:
zinnen van drie tot vier woorden schrijven.