Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Onderhoud aan turbo is belangrijk
Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo. Als deze is verouderd of een ongeschikte viscositeit (dikte) heeft, kan deze bij verhitting koolstofafzetting vormen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur
De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten.
Op elke nieuwe of gereviseerde turbo zit nu standaard 24 maanden garantie. Die geldt echter niet als er een externe oorzaak voor de schade is.
Auto's van BMW staan bekend om hun hoge onderhoudskosten. Dit komt met name omdat de auto's vaker onderhoud nodig hebben dan auto's van andere merken. De onderdelen van een BMW slijten snel en zijn relatief duur in aankoop.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen.Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
De motor van je auto kan sneller aan vervanging toe zijn door het gebruik van een turbo. Uitlaatgassen kunnen al snel een temperatuur van 800 graden celsius bereiken. De inlaatlucht wordt door de warmte zuurstofarm en vindt er minder goede verbranding plaats.
De kit bestaat uit een turbo, een accu, een controller en een knopje. De Torqamp kost de aankomende twee maanden 2.350 euro (normaal 2.900 euro). Je moet het apparaat zelf installeren. Dit is niet veel meer dan de turbo op het inlaattraject aansluiten, twee kabels naar de accu trekken en een knopje inbouwen.
Lekkagesymptomen. Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.
In het geval dat een turbo defect gaat, zijn er een aantal symptomen waaraan je dit kunt herkennen. Uit de uitlaat komt zwarte rook. In dit geval is er te weinig lucht in de motor aanwezig. Er komt een fluitend geluid uit de motor.
Een (onjuist) gereviseerde turbo kan leiden tot:
Problemen met de emissiewaarden waardoor de APK eisen niet worden gehaald. Problemen met het motorvermogen (komt vaak tot uiting bij inhaalmanoeuvres). Ontstaan van ongewenste resonanties waardoor het comfort afneemt.
Functie turbo
Een turbo geeft een motor letterlijk meer lucht, doordat hij de benodigde lucht voor de verbrandingsmotor onder druk aanvoert. Door deze hogere druk komt meer zuurstof binnen, waardoor een betere verbranding plaatsvindt en zo zorgt voor een lager brandstofverbruik.