Krachtige en blijvende verandering vereist continue communicatie. Niet alleen bij de uitrol, maar ook wanneer de belangrijkste elementen van het plan al zijn uitgevoerd. Hoe meer verschillende communicatiemiddelen en -kanalen worden ingezet, hoe effectiever de boodschap is.
Een verandering start meestal met een beeld van het doel. Het is nog niet concreet hoe het eruit gaat zien en onduidelijk wat het voor iedereen in gaat houden. Het is de start van een ontdekkingsreis voor jou en je team of organisatie. En kenmerkend van een ontdekkingsreis is dat je niet weet wat je gaat vinden.
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk anderen de visie en strategie begrijpen en accepteren. Neem onzekerheid, angst en wantrouwen waar mogelijk weg door structureel duidelijk te maken waar medewerkers aan toe zijn. Een 'gevoel van veiligheid' is een zeer belangrijke voorwaarde om gedrag bespreekbaar te maken.
Mensen hebben weerstand tegen veranderingen. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. Veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, een vecht of vlucht reactie en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen.
WWK-model: Inzicht in veranderbereidheid bij verandering
Medewerkers en leiding zijn bereid te veranderen en eigenaarschap te tonen voor de verandering als ze 'weten' wat de verandering betekent, als ze de verandering 'willen' en als ze de verandering en de nieuwe manier van werken aan 'kunnen'.
Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte. Je mensen motiveren betekent dus dat je ze beweegredenen geeft om een bepaald doel te bereiken dat voorziet in hun behoefte. Het werkt echter veel beter als je mensen hun eigen beweegredenen hebben.
Je mensen mee krijgen betekent dus ze de gelegenheid geven om hun behoefte aan helpen te vervullen. De sleutel daarbij is empathie. Empathie win je niet door afstand te nemen, hoog van de toren te blazen en bepaalde taken dwingend op te leggen.
In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
Gedragsverandering begint met onderzoeken wat nou eigenlijk precies je wens is. Pas als je een duidelijk doel voor ogen hebt dat echt klopt bij wat je zélf wilt, kun je iets veranderen. Ook je weerstand in kaart brengen is belangrijk. Waarom lukt het je niet het gedrag te vertonen dat je graag wilt?
Iemand kan niet zomaar van de ene op de andere dag veranderen. Veranderen is een proces dat tijd kost en waar gedrag zich op een andere manier moet gaan vormen. Het kan zo zijn dat iemand andere dingen belangrijker gaat vinden dan voorheen. Dat proces gaat meestal gaandeweg en niet opeens.
Verschillende situaties
Benoemen: zeg hardop dat je weerstand voelt: dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn. Erkennen: laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt: dat maakt dat de ander zich gehoord voelt en dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.
Een veranderstrategie is de manier waarop een organisatie een bepaalde verandering aanpakt. Het is een vooropgesteld mechanisme om ervoor te zorgen dat eventuele negatieve neveneffecten die ingrijpende veranderingen met zich meebrengen geminimaliseerd worden en te profiteren van de transformatie.
Mensen die geconfronteerd worden met een verandering, kunnen op uiteenlopende manieren reageren: de een gaat over tot de orde van de dag, de ander verzet zich, de volgende gaat vragen stellen en weer een ander gaat toegewijd aan de slag.
Een verandertraject wordt succesvol door een combinatie van de elementen adviseren, realiseren, trainen en coachen. Elk traject begint met de vraag: Waarom is een verandering nodig? Door die eerst te beantwoorden kunnen mensen sneller mee in een verandering.
Drie factoren staan hierbij centraal: 'snelheid van adoptie' (hoe snel medewerkers aan boord worden gebracht), 'uiteindelijk gebruik' (hoeveel mensen de nieuwe werkwijze omarmen) en bekwaamheid' (hoe effectief medewerkers zijn als ze eenmaal de overgang hebben gemaakt).