De maximale opzegtermijn is meestal 1 maand. Bij het opzeggen van een abonnement moet u vaak rekening houden met een opzegtermijn. Uw abonnement loopt dan nog even door vanaf het moment dat u opzegt. Een bedrijf mag niet meer vragen dan de maximale opzegtermijn.
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. Zegt u binnen die periode uw abonnement op, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. U moet dan wel het stilzwijgend verlengde abonnement 'uitzitten'.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
Opzeggen van een abonnement van 2 jaar
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Sportschool opzeggen
Zegt u tóch voortijdig op, dan betaalt u meestal een boete. Na de eerste contractperiode geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Ook een sportschoolabonnement moet u meestal schriftelijk beëindigen.
Als u een abonnement heeft zonder einddatum, kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn. Krijgt u uw tijdschrift of krant minstens 1 keer per maand? Dan is de opzegtermijn maximaal 1 maand.
Wil je je sportschool abonnement opzeggen, hou dan rekening met de opzegtermijn. Een sportschool mag niet meer vragen dan de maximale opzegtermijn, na het aflopen vaste abonnementsperiode. Meestal is dit voor sportabonnementen 1 maand.
Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden minder strenge eisen waar de voorwaarden aan moeten voldoen, een lid geniet dus minder bescherming dan een abonnee, ook al is in de praktijk een lidmaatschap soms vergelijkbaar met een abonnement.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Een sportschool abonnement mag worden stopgezet wanneer het overeengekomen termijn is verstreken. Een sportschool mag dan een opzegtermijn van maximaal 1 maand hanteren, maar de sportschool mag ook in het contract bepalen dat de opzegtermijn korter zal zijn.
Wanneer wil je dat je abonnement stopt? Na de einddatum van je contract wordt je abonnement voor onbepaalde tijd verlengd, met een opzegtermijn van 1 maand. Wil je dat je abonnement stopt op de dag dat je contract eindigt? Zeg dan minimaal 1 maand van tevoren op.
Je opzegtermijn hangt af van je abonnementsvorm. Meestal is dit een maand. Bel gratis 1200 (vanaf je vaste telefoonaansluiting van Ziggo) of 0900 - 1884 (normaal tarief) voor onze Klantenservice. Natuurlijk kun je ook online opzeggen via het online opzegformulier.
Abonnement / Duurovereenkomst
In de juridische wereld wordt niet van abonnement gesproken. Daar gaat het over een 'duurovereenkomst' als over een abonnement wordt gesproken. Het gaat dus over een rechtsgeldig gesloten overeenkomst tussen twee partijen die voor een bepaalde of onbepaalde duur wordt aangegaan.
Abonnementen op bladen en tijdschriften
Na de eerste contractperiode mag u het abonnement met een consument telkens met maximaal 3 maanden stilzwijgend verlengen. U moet de consument iedere 3 maanden de mogelijkheid geven om op te zeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand.
Het opzeggen van een abonnement kan bij alle providers tot een maand voor het eindigen van het contract. De totale kosten voor het vervroegd opzeggen van een abonnement vallen vaak duurder uit dan wanneer je het abonnement laat doorlopen en elke maand de abonnementskosten betaalt.
T-Mobile hanteert een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van uw contractperiode.
Als je een nieuw toestel kiest bij een nieuw abonnement, dan kun je dat afbetalen met een toestellening. De hoogte van je lening bepaal je zelf. Hoe hoger het bedrag dat je meteen betaalt, hoe lager je lening en je maandelijkse kosten.
Bij een abonnement ga je een contract aan met een provider. Je betaalt elke maand een bepaald bedrag. Daarvoor krijg je 1 of meer bundels met belminuten, sms'jes en MB's. Meestal duurt zo'n contract 1 of 2 jaar.
1) Het abonnement stopt automatisch. Dan is het abonnement aflopend (AFL). 2) Het abonnement loopt door totdat je zelf opzegt. Dat noemen we tot wederopzegging (TWO).
Zo zeg je op
Zoek in My Vodafone of de My Vodafone App de einddatum van je contract op. Daarna zeg je het abonnement online op. Meerdere aansluitingen? Neem dan contact op met je accountmanager of bel naar 1200.
Als je je abonnement bevriest, betaal je voor de periode dat je bevriest geen contributie. Het eerstvolgende incasso moment wordt er dus geen contributie ingehouden. Gedurende deze onderbreking zetten we de betaling stil. De einddatum van je abonnement schuift mee met het bevriezen.
Opzegtermijn. Alle providers hanteren een opzegtermijn van één maand. Alleen voor zakelijk internet zijn hier uitzonderingen op. Wanneer u bijvoorbeeld wilt dat het abonnement wordt beëindigd op 1 december dan dient de opzegging uiterlijk op de laatste dag van oktober binnen te zijn bij uw provider.
Ontvang je zowel televisie als internet via koperdraad (adsl/vdsl), dan kun je het televisie-abonnement eenvoudig bij je provider opzeggen. In dat geval blijft de internetverbinding nog actief, zonder dat het nodig is om over te stappen naar een andere aanbieder.