Heb jij een bus met emissieklasse Euro-6, ook wel Euro VI of emissieklasse 6 genaamd, dan mag je in principe tot 1 januari 2028 een zero-emissiezone binnenrijden. In principe, want dan moet de bus wel vóór 1 januari 2025 op kenteken staan.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Tijdens de typegoedkeuringscertificering mogen 6d-TEMP- voertuigen tot 2,1 maal de in het laboratorium vastgestelde grenswaarde voor stikstofoxiden (NOx) uitstoten wanneer zij onder RDE-testomstandigheden worden getest, en voor 6d wordt deze grenswaarde voor weggebruik aangescherpt tot 1,43 maal de in het laboratorium ...
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast. Dat kan nog een tijd duren.
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
In 2026 en 2027 komen daar nog eens 5 gemeentes bij. Vanaf 2027 gaat de binnenstad ook dicht voor dieselbussen met een EURO 5 norm. En vanaf 2028 voor de rest. Vanaf dat jaar zijn bedrijfswagens die op diesel rijden vanwege het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen ook niet meer welkom op de projectlocatie.
Dieselauto's met emissieklasse 5 of 6 of auto's op benzine, LPG of CNG mogen zeker nog tot 1 januari 2030 de milieuzone in.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Euro 5-diesels moet een retributie betalen.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Euro 6 is de zesde en nieuwste richtlijn die de Europese Unie heeft opgesteld om het niveau van schadelijke verontreinigende stoffen die door nieuwe voertuigen worden geproduceerd, te helpen verminderen . De Euro 6-norm stelt de acceptabele limieten voor deze uitlaatemissies vast en sinds september 2015 moeten alle nieuw verkochte auto's voldoen aan de Euro 6-norm.
Euro 6d-Temp-EvapISC en Euro 6d-ISC-FCM
De eerste term staat voor de voorlopige emissienorm waaraan tot 1 januari 2020 moest worden voldaan. De tweede norm geldt voor alle nieuwe voertuigtypen die sinds 1 januari 2020 worden goedgekeurd voor de weg.
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil. Alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.
Als de Euro-status van de auto wordt weergegeven als Euro 6AJ, 6AK, 6AL, 6AM, 6AN, 6AO, 6AP, 6AQ of 6AR, voldoet de auto aan Euronorm 6d .
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Euro 6d emissienormen
Vanaf januari 2022 moeten alle nieuwe auto's de real-world test met lagere limieten (RDE2) doorstaan, wat effectief gelijk is aan de niveaus in de laboratoriumtest . Deze norm staat ook bekend als Euro 6d en zal naar verwachting resulteren in een generatie veel schonere nieuwe dieselauto's.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Het zat er al aan te komen maar nu is het ook echt officieel: in 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit heeft het Europees Parlement samen met de lidstaten besloten.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er dan geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor die draait op benzine of diesel. Maar dat betekent niet dat vanaf 2035 per direct alle diesels verdwenen zijn.