U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
Zo moet het gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
Aan de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof waren we bij elkaar € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
Indien men beschikt over een Verklaring “ typegoedkeuringsgegevens “ en een Nederlandse nog geldige APK, dan volstaat in Duitsland een zichtkeuring en is een Tüv-keuring, welke veel zwaarder is, niet nodig).
Uw in Nederland opgebouwde schadevrije jaren kunt u gewoon meenemen, vraag uw verzekeraar wel om een royementsverklaring (met spoed) zodra u uw Nederlandse autoverzekering beëindigt. Bij een verhuizing naar Duitsland bent u verplicht uw auto binnen 12 maanden na verhuizing aan te melden voor registratie in Duitsland.
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
Een Duits 5-daags kenteken kost je ongeveer tussen de 150,- en 250,- euro maar kan je veel duurder komen te staan en een hoop ellende opleveren.
Je autoverzekering is bijna in alle landen geldig. Om te weten of je autoverzekering ook geldig is tijdens jouw vakantie in het buitenland kun je kijken naar je groene kaart. Hierop staan alle landen waar je auto verzekerd is. Een originele groene kaart vraag je op bij je verzekeraar.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Kortom, het is mogelijk om een auto op naam te zetten met een buitenlands rijbewijs. Je moet in alle gevallen wel in de Basisregistratie Personen staan en een uittreksel BRP meenemen. Verkoop je de auto aan iemand die in het buitenland is ingeschreven? Dan gelden de regels van export en moet je de auto uitvoeren.
In Nederland wordt gemiddeld 20 euro neergeteld voor de algemene periodieke keuring, in Duitsland kan het tarief oplopen tot wel 120 euro. Wel vindt in Duitsland de keuring om de twee jaar plaats, terwijl in Nederland een auto elk jaar apk moeten worden gekeurd.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Nadelen wonen in Duitsland
zijn in Duitsland echt lager dan in Nederland. Daarnaast is het kopen van een huis en het verkrijgen van een hypotheek een vak apart en een stuk lastiger dan in Nederland. In Nederland verdienen makelaars goed aan de verkoop van een woning, in Duitsland grenst dit haast aan legaal gappen.
Wanneer u in het buitenland werkt, bijvoorbeeld doordat u emigreert, bent u niet meer verzekerd voor de AOW. Voor ieder jaar dat u niet verzekerd bent, wordt uw AOW met 2% gekort.
Wonen in Duitsland, betekent emigreren naar Duitsland. U blijft Nederlands staatsburger, maar bent in Duitsland belastingplichtig. Een belangrijke uitzondering hierop wordt gevormd door de inkomstenbelasting, althans als u in Nederland blijft werken. Verhuizen naar Duitsland biedt veelal economische voordelen.
Om een Duitse auto op je naam over te laten schrijven moet je kunnen aantonen dat je daadwerkelijk in de desbetreffende gemeente staat ingeschreven. Je ontvangt een formulier als je je als bewoner inschrijft bij de gemeente. Vanaf het moment van inschrijving ga je gemeente belastingen betalen.
Om uw auto naar Duitsland mee te nemen zijn twee manieren: de kentekenregistratie in Nederland beëindigen bij het RDW, een uitvoerkenteken aanvragen, de auto naar Duitsland rijden en binnen 14 dagen uw auto in Duitsland laten registreren.