Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Er zijn momenteel drie borden in de omloop met dezelfde regel: u mag er parkeren mits uw auto ook aan het opladen is. De boete voor verkeerd parkeren bedraagt €90. Heeft u geen elektrische auto? Zorg dan dat u niet op een parkeerplaats voor elektrische auto's staat, want dit mag niet.
"Als een elektrisch voertuig opgeladen is, dan dient de bestuurder plaats te maken voor een ander elektrisch voertuig. Ook dan kan er een boete opgelegd worden, alleen komt dit in de praktijk minder voor", aldus de communicatieadviseur van de gemeente.
Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren.
Afhankelijk van het type auto dat u heeft duurt het laden van een lege accu aan een publieke oplaadpaal gemiddeld 4 uur. Naast gewone laadpalen bestaan er ook snellaadpalen. Ze zijn iets schaarser dan gewone publieke laadpalen, maar er komen er steeds meer bij.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Er zit geen tijdslimiet aan het opladen op de laadplek.
Bord bij de oplaadpaal
Dit betekent dat de laadplek tussen 10.00 uur in de morgen en 22.00 uur in de avond exclusief voor opladende auto's is. Buiten deze tijden mag op deze plek ook geparkeerd worden met een niet-elektrische auto.
Het zogenaamde laadpaalkleven, waarbij de elektrisch auto nog steeds op een parkeerplek bij een openbaar oplaadpunt staat terwijl de accu allang vol is, blijkt volgens de rechter strafbaar te zijn. Bestuurders van elektrische auto's moeten hun auto na het opladen dus direct verplaatsen.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Hoe lang mag ik parkeren bij een laadpaal? U mag zolang u laadt bij een laadpaal geparkeerd staan.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
- Bij blauw is de auto vol of wacht de auto met laden; - Bij oranje is het laadpunt gereserveerd; - Bij rood is er sprake van een storing (zie ook laadpunt geeft rood licht); - Als de LEDs uit staan, dan heeft het laadpunt geen spanning.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Kosten opladen elektrische auto
Gemiddeld betaal je bij een publieke laadpaal € 0,39 per kWh (€0.50 tot €0,75 per kWh juli '22) en kost snelladen langs de snelweg je € 0,59 per kWh ( €0,75 tot wel €1,- per kWh juli '22). Ook moet je bij publieke laadpalen nog jouw abonnement van de laadpas betalen.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.