Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Wat brengt het? Ben je van plan je dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Om aan de Euro 5-norm te voldoen, moet een dieselauto een roetfilter (DPF) hebben en mag hij niet meer dan 0,18 g/km aan NOx-gassen uitstoten . Een benzineauto mag niet meer dan 0,06 g/km uitstoten.
Een blauwe milieuzone is dus toegestaan voor dieselvoertuigen met een emissieklasse van 5 of hoger.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder). Er geldt vrijstelling voor: - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is. - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
Technisch gezien is het mogelijk om deze conversie uit te voeren, maar het is niet altijd praktisch of kosteneffectief . In essentie moet u een nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem installeren om uw Euro 5-auto te laten voldoen aan Euro 6. Deze upgrade kan echter prijzig zijn en garandeert niet dat uw auto aan de ULEZ-normen voldoet.
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen. Zo meet Euro 6 niet alleen de hoeveelheid deeltjes, maar ook de grootte en de aantallen van die deeltjes. In vergelijking met Euro 5 is de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) met 80% teruggebracht en de uitstoot van roetdeeltjes (PM) met 50%.
Het verbod op het verkeer van Euro 5-dieselvoertuigen, dat oorspronkelijk gepland stond voor januari 2025 in Brussel, is uitgesteld tot 2027, wat automobilisten twee extra jaren respijt biedt.
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Milieu - Uitstoot van dieselmotoren draagt bij aan de productie van ozon op leefniveau, wat schadelijk is voor gewassen, bomen en andere vegetatie .
Tot 2030 nog toegang tot milieuzone
Dieselauto's met emissieklasse 5 of 6 of auto's op benzine, LPG of CNG mogen zeker nog tot 1 januari 2030 de milieuzone in. Bij hybride auto's kijken we op basis van de brandstof of de auto de milieuzone in mag.
Ondanks de betrokken technische complexiteiten, kunt u uw voertuig inderdaad converteren van Euro 5 naar Euro 6 -normen .
Antwerpen, Gent en Brussel
In Antwerpen: in 2022 worden enkel nog diesels van Euro 5 en 6 en benzineauto's van Euro 2, 3, 4, 5 en 6 aanvaard in de LEZ. Euro 4-dieselvoertuigen moeten een retributie betalen (zie hieronder).
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen het voertuig uitstoot. Denk hierbij aan fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).