Het is creatief, kort én krachtig (15, 30 of 60 seconden) en zit daarmee precies tussen de foto's en video's op je tijdslijn en IGTV (long form video's) in. Een Instagram Reel mag dus 15, 30 of tegenwoordig zelfs 60 seconden duren. Dit kun je instellen als je aan de slag gaat om een video te maken.
Instagram videolengte
* Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren. * De verticale Instagram Reels-video's mogen maximaal 90 seconden duren; dit geldt zowel voor organische reels als video-advertenties.
Instagram Reels mogen maximaal 1 minuut duren. Instagram Stories zijn – last but not least – ook nog steeds een populaire en behapbare vorm van video content.
De maximale lengte voor een Instagram-reel is 90 seconden. Dat is het - niet langer. Het is een relatief kort venster, maar je kunt nog steeds veel inhoud in je reel verpakken als je er verstandig mee omgaat. Je kunt een heel verhaal maken in 90 seconden of een pakkende advertentie in 15 seconden.
Met trots introduceren we Instagram Reels: een nieuwe manier voor iedereen (mensen, makers en bedrijven) om korte, vermakelijke video's op Instagram te maken en te ontdekken. Met Reels kun je video's van 15 seconden bestaande uit meerdere clips opnemen en bewerken met audio, effecten en nieuwe creatieve tools.
Met Reels kun je een korte video van maximaal 15 seconden maken. Ook kun je verschillende fragmenten maken, zolang het maar binnen de 15 seconden is. Vervolgens kun je de video bewerken met audiofragmenten, filters en effecten en plaatsen in de 'Feed' of 'Stories' van jouw Instagram.
Een reel is een vorm van short form video content en een video is long form video content. Kort gezegd het zijn allebei video's maar er zijn concrete verschillen zoals de inhoud, lengte en het doel van de video.
IGTV. Is een aparte app (Instagram TV) waar je langere video's kunt plaatsen. Je kan de video tonen in je Insta feed, en na een aantal seconden linkt hij dan door naar IGTV. Instagram TV is vergelijkbaar met Youtube, een kanaal voor langere video's.
De maximale lengte van een Instagram Story-video is 15 seconden, tegenover slechts 7 seconden voor een foto. Ook al kan elk verhaal maximaal 15 seconden lang zijn, Instagram maakt het mogelijk een onbeperkt aantal verhalen achter elkaar toe te voegen.
Instagram video post formaat
Kies je voor een liggende video? Dan is het beste formaat 1080 x 608 pixels ofwel een 1.91:1 beeldverhouding. Kies je voor een staande video, dan is het beste formaat 1080 x 1350 pixels ofwel een 4:5 beeldverhouding.
Zoals al eerder uitgelegd, je Reel kan 15, 30 of 60 seconden lang zijn. Je kunt je keuze maken door op de cirkel aan de linkerkant van het scherm te klikken met het aantal seconden dat je jouw video wilt laten duren.
Bewerken van jouw Instagram Reel
Het kan voorkomen dat de lengte van bepaalde shots te lang zijn, deze kan je bewerken als je links onderin klikt op: Clips bewerken. Wanneer je op de shot klikt kan je de lengte aanpassen. Als je klaar bent klik je op: klaar.
Een goede reel bestaat altijd uit een combinatie van beeld en geluid. Vertel een kort verhaal in maximaal een minuut, maar het liefst in minder dan 15 seconden. We hebben het allemaal druk dus mensen kijken het liefst korte video's dus breng snel je boodschap over.
Bij reels is het antwoord nee.
IGTV en Reels hebben een volledig scherm tot beschikking en de video in je feed (je profiel) bijvoorbeeld niet. Bij IGTV kun je lange video's van maximaal een uur posten, in de 'Home' feed heb je maximaal één minuut en de Reels hebben 15 tot 60 seconden.
Net als bij de vraag of mensen kunnen zien wanneer je een screenshot maakt op Instagram, is het antwoord nee. Geen van beide partijen ontvangt een Instagram-melding als en wanneer iemand een screenshot van een verhaal maakt.
Elke foto of video die je deelt in je verhaal is 24 uur beschikbaar in het gedeelte Verhalen van Facebook en in de Messenger-app. Na 24 uur kun je de verhalen die je hebt gedeeld, bewaren in je verhalenarchief. Ze zijn dan alleen zichtbaar voor jou.
Dan kan je door op het vliegtuigje (naast het 'comment'-icoontje) te klikken de post in je story delen. Wanneer iemand dit doet en jou tagt krijg je daar een melding van. Maar wanneer iemand jouw post in zijn of haar story deelt en jouw daar niet in tagt, dan krijg je daar niet direct een melding van.
Op IGTV kunnen langere video's worden geplaatst dan in de standaard Instagram-app, waar video's maximaal een minuut duren. IGTV is binnen Instagram te bekijken, maar de dienst werd halverwege 2018 ook uitgebracht als losse app. Het werd destijds gezien als een mogelijke concurrent voor YouTube.
Het grootste voordeel van Reels ten opzichte van Stories is dat Reels langer zichtbaar blijven. Reels verschijnen namelijk in het overzicht van je accounts, waar Stories maar 24 uur te zien zijn. Reels verschijnen daarmee dus ook in je feed.
Reels zijn korte video's van 15 of 30 seconden. Waar de reguliere feed op Instagram werkt met een algoritme gebaseerd op de personen en bedrijven die je volgt, baseren reels zich op wat je kijkt. Het sluit daarmee beter aan bij wat je écht leuk vindt.
Maak gebruik van sjablonen om snel leuke Reels te maken
Je kunt vanaf nu reels maken door sjablonen te gebruiken. De sjablonen laden de audio en placeholders voor de clips. Vervolgens kun je je eigen foto's of video's toevoegen.