Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Zendingen worden tegengehouden om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de export- of importregels van de douane.
Hoe lang de inklaring van een pakket bij de douane duurt, kan dus van een paar dagen tot weken tot maanden verschillen. Lees hieronder waarom het pakket nog bij de douane kan liggen.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Bij landen waar wel verzekerde verzending mogelijk is duurt de status 'In transit' doorgaans niet langer dan één week. Mocht dit wel het geval zijn dan ligt het vaak aan één van de volgende oorzaken: Douane - Het kan voorkomen dat je zending door de lokale douane wordt uitgekozen voor inspectie.
Komt een pakket van buiten de EU Nederland binnen? Dan maakt de douane een selectie van de pakketten die gecontroleerd worden. Als jouw zending gecontroleerd wordt, wordt een berekening gemaakt van de kosten die je moet betalen. Als deze betaald zijn, wordt je pakket door DPD verwerkt en verder bezorgd.
Vastgehouden op het depot. Een transporteur mag jouw bestelling vasthouden wanneer de doos beschadigd is of wanneer de inhoud eruit steekt. De transporteur contacteert ons hier dan over, zodat wij een nieuwe zending toe kunnen sturen. Je bestelling is dan helaas één tot maximaal drie werkdagen vertraagd!
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
Voor vragen over de Douane kunt u terecht bij de BelastingTelefoon Douane: 0800 - 01 43.
De betekenis van ingeklaard door douane is simpelweg het bericht dat het product is vrijgegeven. Na deze melding is het raadzaam om het product te volgen via PostNL om te zien waar jouw bestelling zich bevind.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL App) vind je altijd de laatste informatie over je pakket (of aangetekende post). Vul de track & trace-code en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen. Misschien is je pakket nog niet in Nederland of bij ons internationale depot.
Een inklaring is het vervullen van de nodige douaneformaliteiten om invoergoederen in het vrije verkeer te brengen, om ze onder een andere douaneregeling te plaatsen of om goederen uit te voeren. Goederen die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd, moeten worden ingeklaard.
Bij de zogeheten inklaring van je pakje worden de douanerechten, btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Deze dien je als ontvanger op voorhand te betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Je krijgt hiervoor een e-mail, sms of brief met een betalingsuitnodiging.
De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van uw bestelling. PostNL rekent 13,00 euro. EMS rekent 17,50 euro en UPS rekent 2,5% van de waarde (met een minimum van 10,50 euro).
Inklaringskosten betalen of pakket weigeren
Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je een betaalverzoek via e-mail en/of post. Je inklaringskosten betaal je dan via track & trace. Je kunt hier ook het pakket weigeren. Na betaling bezorgen we je pakket zo snel mogelijk bij je thuis.
Mueslirepen, chips, nootjes, fruit, snoep, koekjes; het mag allemaal mee in je handbagage. Je mag zelfs een 1-minute noodles meenemen zodat je met heet water in het vliegtuig lekker je eigen soepje kan maken. Eten dat echt sterk ruikt kan wel geweigerd worden.
Plaats niet alleen de spullen uit je zakken, maar álle voorwerpen met metaal op de band. Dus ook je riem, horloge en andere sieraden. En uit voorzorg ook maar vast je schoenen en je jas. Verder moeten ook je laptop en andere elektronica uit de tas worden gehaald.
Vraag de afzender dan om contact met ons op te nemen. We doen dit zo omdat de afzender een overeenkomst met ons heeft. We hebben dus contact met de afzender nodig om het probleem op te kunnen lossen.
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender. Ben jij de afzender?
Als u via internet een bestelling heeft geplaatst is de webwinkel in principe verantwoordelijk voor het veilig aankomen van het pakket bij u. De webwinkel draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt.
Indien u van ons te horen krijgt dat uw bestelling manco is geraakt betekent dit dat uw pakket tijdens het vervoer vanuit het magazijn naar uw afleveradres is kwijtgeraakt, gestolen of op onverklaarbare wijze is verdwenen.
We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Een pakket wordt 7 kalenderdagen vastgehouden bij de Pickup parcelshop. De 8ste dag krijgt de Pickup parcelshop het verzoek om het pakket retour afzender te sturen. Daarna gaat het pakket retour.