Alhoewel dit afhangt van de grote van de brandstoftank kunnen benzinemotoren over het algemeen toch langer varen. Dit komt omdat elektromotoren afhankelijk zijn van een beperkte accucapaciteit. Wel kan je met de meeste elektromotoren (mits je de juiste accu hebt) gemakkelijk 4-5 uur varen op halfgas.
Je mag tot maximaal 80% van je accu leeg varen, dus bij een accu van 100 Ampère betekent dit dat je (0,80 x 100=) 80 Ampère mag opvaren. De Minn Kota Endura 30 lbs elektrische buitenboordmotor verbruikt 30 Ampère per uur op vol vermogen. Dit betekent dus dat je (80/30=) 2 uur en 40 minuten met de motor kunt varen.
Wij raden je daarom een 12V lithium accu aan met een accucapaciteit van 110AH om 4 uur op half gas te varen. Rekening houdend met de verschillende dieptes van ontlading per accu heb je of een 12V lood accu van 220AH, een AGM accu van 160AH of een gel accu van 140AH nodig.
Voor de rompsnelheid heb je maar liefst 3 keer zoveel vermogen nodig als de economische snelheid. Dan is de accu snel leeg en bereik je slechts een 30% hogere snelheid. Dus in vrijwel alle gevallen zul je varen tussen de 6 en 9 kilometer per uur bij een (niet planerende) boot van 4 tot 8 meter.
U hoeft niet opzoek te gaan naar speciale laadpalen zoals met een elektrische auto. In havens of op gemeentelijk ligplaatsen is er stroomvoorziening aanwezig waarmee u het batterijpakket weer kunt opladen. Bij de meeste aanlegplaatsen kunt u gebruik maken van een standaard 16 ampère walstroom aansluiting.
Elektrisch varen veroorzaakt geen uitstoot en geen trillingen. Je vaart dus schoon en belast het milieu niet. En doordat je geen last hebt van vieze stank of vervelende trillingen vaar je ook nog eens een stuk comfortabeler. De motor van een elektrische boot vraagt nauwelijks onderhoud.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest). Zo'n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom.
Voor alle 36 Volt motoren heeft u een gele accu, de 36V70Ah, nodig. De AV-lijn accu's kunnen gebruikt worden met iedere elektrische buitenboordmotor of fluistermotor van elk merk. Dit komt omdat ze een voltage hebben dat precies is afgestemd op het gebruik met een elektrische buitenboordmotor of fluistermotor.
Minn Kota is het absolute paradepaardje onder de fluistermotoren. Het merk staat voor kwaliteit en zorgt gegarandeerd voor langdurig vaarplezier. Gebruik jij jouw elektrische boot minder vaak of voor korte afstanden? Dan bieden de aantrekkelijk geprijsde merken Talamex en Haswing uitstekende fluistermotoren.
Bepaal de juiste capaciteit (aH)
Voor de boot wordt in veel gevallen voor een agm accu 100ah gekozen. Ook de semi tractie accu van 100ah is populair. Hoeveel capaciteit er echt nodig is, dat is afhankelijk van de aangesloten apparatuur. En natuurlijk ook van het gebruik hiervan.
Elektrische buitenboordmotoren zijn motoren met een stuwkracht van 70 tot 750 LBS. Dat staat gelijk aan ongeveer 1,9PK tot 20PK. Gebruik de filters, zodat u makkelijker uw keuze kunt maken. Bij elke elektrische buitenboordmotor worden door Bootman geteste accupakketten aangeboden in de vorm van bundels.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Zo is het u vast niet ontgaan dat er vanaf 2020 alleen elektrisch aangedreven plezierbootjes in de Amsterdamse grachten mogen varen. Kortom: op steeds meer meren, grachten, rivieren en kanalen wordt de walmende buitenboordmotor in de ban gedaan en is 'groen varen' verplicht.
Elektrisch varen komt in verschillende soorten en maten. Als een boot volledig elektrisch is, betekent dit dat een elektromotor die door een accu gevoed wordt voor de aandrijving zorgt. Deze boten moeten dan ook via walstroom opgeladen worden. Maar ook met behulp van zonne- en windenergie kan de accu opgeladen worden.
Een elektrische aandrijving zorgt voor rust aan boord. U geniet ongestoord van de natuurlijke geluiden op het water en van elkaar. De motor is makkelijk te bedienen en uw display vertelt u precies hoe lang u nog kunt varen. En: met uw elektrische boot kunt u ook in de toekomst nog overal terecht!